BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
I går berättade Dagens ETC att Trafikverkets plan för infrastruktur inte når klimatmålet om nollutsläpp 2050. Ska målen nås räcker det inte med ny teknik som miljövänligare bilar utan det måste också till styrmedel i form av exempelvis skatter för att minska vägtrafiken och därmed utsläppen, enligt infrastrukturforskaren Magnus Blinge. Infrastrukturminister Anna Johansson (S) skriver i mejl till Dagens ETC att klimatmålen inte handlar om att minska vägtransporter men medger att styrmedel måste till om de ska nås.
– Trafikverkets underlag visar dock att investeringar i infrastrukturåtgärder bara har en begränsad påverkan på utsläppen av växthusgaser. Istället behöver infrastrukturplaneringen kombineras med andra politiska åtgärder för att vi ska nå klimatmålen. Dit hör till exempel energieffektivare vägfordon och förnyelsebara drivmedel. Styrmedel såsom trängselskatter och drivmedelsskatter kan användas för att driva utvecklingen i önskvärd riktning, skriver Anna Johansson.
Kritik målstyrning
Magnus Blinge och flera andra forskare kritiserar regeringen för att inte målstyra Trafikverket hårdare. De anser bland annat att myndigheten borde ha fått i direktiv att planera infrastrukturen utifrån målsättningar om att vägtrafiken ska minska, istället för att utgå från prognoser om att den ska öka. Planen ska ut på remiss i februari och Anna Johansson vill i nuläget inte kommentera om regeringen borde ge Trafikverket direktiv om att planera för minskad vägtrafik.
– Det är trafikens klimatpåverkan som ska minska. Med det sagt så får vi nu titta på hur Trafikverket har tolkat uppdraget och vad de har kommit fram till i den här frågan.