Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

Miljardsubventioner för elbilar kan ha gått till fossildrift

Bild: Bild: Shutterstock

Dagens ETC

Laddhybrider släpper enligt en ny granskning ut upp till fyra gånger mer koldioxid än vad Transportstyrelsen utgår ifrån när de beviljar bonusar enligt bonus-malus-systemet. I praktiken kan systemet därför ha subventionerat fossil drift på landets vägar med flera miljarder – tvärtemot bonusens intentioner.

Svenska staten kan via brister i bonus-malus-systemet ha subventionerat inköp av laddhybrider som mesta tiden körs med förbränningsmotor och inte med fordonens elmotor – trots att syftet med systemet är att premiera elektrisk drift.

Det är tankesmedjan New Weather Sverige som i en rapport hänvisar till två undersökningar från 2020 som båda visar att laddhybriders utsläpp av koldioxid vid vardagskörning är betydligt högre än vad som anges enligt WLTP, det system som Transportstyrelsen använder för att avgöra huruvida en bilköpare ska erhålla bonus eller betala malus.

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela sommaren

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser