Hoppa till innehållet

Konsumtion

Medier sprider dubbla budskap om konsumtion

Bild: TT, Shutterstock (montage)

Dagens ETC

Genom mängder med reklam för nyproducerade prylar bidrar svensk dagspress till att upprätthålla slit- och slängsamhället. Extra problematiskt är det för medier som samtidigt har en seriös miljö- och klimatbevakning, enligt en ny forskningsstudie.

– Det skapar ett dilemma eftersom de är beroende av annonsintäkterna, säger huvudförfattaren Kristina Boréus, professor i statskunskap vid Uppsala universitet.

På ena sidan initierad nyhetsrapportering om hur vår högkonsumerande livsstil förstör planeten. På den andra reklam som ska få oss att köpa prylar som redan finns i överflöd och skapar enorma produktionsutsläpp. Att dessa dubbla budskap riktas mot tidningsläsare och andra mediekonsumenter är ett problem som behöver diskuteras och hanteras, enligt forskarna bakom en ny studie av hur svensk dagspress uppmuntrar till vad de kallar ”banal konsumism”.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela vintern

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela vintern till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser