Hoppa till innehållet

Konsumtion

Medier sprider dubbla budskap om konsumtion

Bild: TT, Shutterstock (montage)

Dagens ETC

Genom mängder med reklam för nyproducerade prylar bidrar svensk dagspress till att upprätthålla slit- och slängsamhället. Extra problematiskt är det för medier som samtidigt har en seriös miljö- och klimatbevakning, enligt en ny forskningsstudie.

– Det skapar ett dilemma eftersom de är beroende av annonsintäkterna, säger huvudförfattaren Kristina Boréus, professor i statskunskap vid Uppsala universitet.

På ena sidan initierad nyhetsrapportering om hur vår högkonsumerande livsstil förstör planeten. På den andra reklam som ska få oss att köpa prylar som redan finns i överflöd och skapar enorma produktionsutsläpp. Att dessa dubbla budskap riktas mot tidningsläsare och andra mediekonsumenter är ett problem som behöver diskuteras och hanteras, enligt forskarna bakom en ny studie av hur svensk dagspress uppmuntrar till vad de kallar ”banal konsumism”.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser