Lego bryter samarbetet med Shell efter Greenpeaces kampanj mot leksaksjätten. ”Ett viktigt steg i kampen för att skydda Arktis”, skriver Greenpeace.
Samarbetet mellan Lego och Shell sträcker sig långt tillbaka i tiden, men sedan 2011 har bolagen ett flerårigt samarbete som enligt Greenpeace har ett PR-värde på 765 miljoner kronor och har som mål att knyta kunderna närmare Shell.
Den 1 juli inledde Greenpece en kampanj mot leksaksjätten och enligt miljöorganisationen har över en miljon människor besökt kampanjsidan och skickat mejl till Lego där de kräver att samarbetet upphör. Över fem miljoner människor har också sett Greenpeaces kampanjvideo som riktas mot Lego.
På torsdagsmorgonen stod det klart att kampanjen gett resultat. I ett pressmeddelande skriver Lego att man inte kommer att förnya samarbetet med Shell. Man riktar dock samtidigt kritik mot Greenpeace kampanj för att organisationen ”använder Legos varumärke för att sätta dit Shell”.
Greenpeace skriver på twitter att man är otroligt glada över Legos beslut:
”LEGO:s beslut är en seger för över en miljon människor över världen som bett dem droppa Shell - och ett viktigt steg i kampen för att skydda Arktis.”
Beskedet kommer strax efter att oljejätten gått ut med nya kontroversiella planer på att borra i Arktis 2015.
– LEGO, som är världens största leksaksföretag, har varit Shells viktigaste samarbetspartner för att köpa folkligt stöd och stärka sitt varumärke. När LEGO nu vänder Shell ryggen innebär det är ett hårt slag för oljebolaget. Vi hoppas att oljeindustrin, som vill använda klimatförändringarna och de smältande arktiska isarna för att borra efter mer olja, får samma ställning i näringslivet, som till exempel tobaksindustrin, som inte många vill förknippas med idag. Särskilt inte företag som riktar sig till våra barn, som ju är dom som kommer drabbas av framtida klimatförändringar, säger Annika Jacobson, chef för Greenpeace i Sverige i ett pressmeddelande.