Klimatgalan ”En kväll för planeten” arrangerades av WWF och sändes på TV4 under torsdagskvällen. Många klimat- och miljöengagerade har hyllat initiativet och tycker det är bra att vår tids ödesfråga får välförtjänt uppmärksamhet i tv.
WWF själva beskriver galan som en succé med över 10 000 nya planetfaddrar, vilket motsvarar cirka 92 miljoner kronor till naturvård och klimatarbete.
– Vi är helt överväldigade över det stöd vi har fått, det är helt fantastiskt. Sluträkningen är inte heller klar ännu utan det fortsätter ticka in, säger Lisbeth Larsson, kommunikationschef på WWF, till Dagens ETC.
Motstridiga budskap
Även om insamlingsgalan fått en hel del ros har ett flertal tittare också reagerat på att TV4 – samtidigt som kanalen basunerade ut hur viktigt det är att vi omedelbart ställer om samhället – sände reklam för SAS flygresor i pauserna.
”Inte det smartaste draget”, ”Reklamen borde helt klart harmonisera med budskapet” och ”TV4 borde haft reklam bara för miljövänliga produkter i detta program”, så lyder några av de kritiska kommentarerna på kanalens Facebooksida.
Lisbeth Larsson berättar att WWF redan i inledningsfasen av TV4-samarbetet visste att organisationen inte hade möjlighet att påverka vilken reklam som syns.
– Vi har inga problem med flygreklamen eftersom vi inte kan påverka detta, säger hon.
Dagens ETC har sökt TV4 för en kommentar om valet av reklam i samband med klimatgalen. Fredrik Arefalk, kanaldirektör på TV4, svarar via mejl att "innehåll och reklam är helt separerade flöden".
– Så nej, vi varken granskar eller väljer reklambudskap utifrån vilket innehåll som sänds.