Hoppa till innehållet

Gröna frågan

Hur klimatsmart är det med snabbtåg?

Bild: Pasuwan/Shutterstock

Dagens ETC.

Nu har ju den nya regeringen aviserat att man ska lägga ner projektet med snabbtåg, som initierats av den tidigare S-MP-regeringen.

Jag har funderat mycket över om alternativet snabbtåg verkligen är det bästa när det gäller majoritetens möjligheter att resa klimatsmart. Skulle det till exempel inte krävas oerhörda mängder med cement till banorna och för alla de broar som kan behövas? Är det inte bättre att lägga ner eller kraftigt reducera det kortare inrikesflyget via höjda biljettpriser, om nu tanken är att konkurrera med flyget? Det antal resande som kommer att ha glädje av de supersnabba tågen torde ju vara tämligen begränsat, med tanke på ganska få stoppställen på vägen, och kanske också priset – vilka kommer att ha råd? Däremot är det ju väldigt många pendlare som drabbas av problem med försenade eller inställda tåg på kortare sträckor lokalt på grund av det eftersatta underhållet av det befintliga nätet.

Hur resonerar dom/ni som är positiva till snabbtåg? frågar Birgitta Hallberg

Hej Birgitta, 

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

BARA IDAG: Prova en hel månad utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel månad utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln