Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

Efter utskällda BMW-annonsen – nu reagerar Greta

Bild: Bild: Faksimil, Olivier Matthys/TT/AP

Dagens ETC.

Så tycker Greta Thunberg om BMW-annonsen i Dagens Nyheter där hon var gästande chefredaktör: ”Jag kan inte tänka mig ett bättre sätt att illustrera hållbarhetskrisen”, säger klimataktivisten till Dagens ETC.

BMW är en av världens största biltillverkare, och på femte plats över mest sålda bilmärken i Sverige (2019). Det är också ett företag som lobbat hårt mot reglerade utsläppsminskningar, som tvingats böta för utsläppsfusk och bidragit stort till utvecklingen mot allt större och mer energislukande bilar, inte minst stadsjeepar som storsäljaren BMW X5.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

Prova en vecka

Från

Provläs alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Avsluta när du vill.

Betala per månad – halva priset

Från

Du får halva priset första månaden. Avsluta när du vill.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser