Biltillverkare kommer dessutom att behöva ange hur mycket koldioxid som deras bilar släpper ut. Från 2028 blir det förbjudet att marknadsföra den smutsigaste kategorin av fordon, de som släpper ut mer än 123 gram koldioxid per kilometer.
De nya reglerna är ett slags svar på EU-förslaget om att förbjuda försäljningen av fossildrivna bilar senast år 2035. De följer också i kölvattnet av den franska miljörörelsens långvariga kampanj mot stadsjeepar (så kallade suv:ar), vars antal i landet har ökat med 700 procent på tio år och idag står för 40 procent av nybilsförsäljningen.
Suv:ar kännetecknas av högre markfrigång, förstärkta skärmkanter, fyrhjulsdrift samt extra motorstyrka. Det är egenskaper som gör att de klarar av en mer varierad terräng – samtidigt som de ofta framför allt körs i städer. De kräver också mer stål, metall och mineraler för att tillverkas, och drar även mer bränsle.
Köper allt smutsigare bilar
Att fransmännen, som är allt mer oroliga för klimatet, samtidigt köper allt tyngre och smutsigare bilar beror enligt franska Världsnaturfonden på enorma reklamsatsningar som skapar ”behov” och driver på konsumtionen. Bilindustrin är den näst största annonsören i Frankrike och nästan hälften (42 procent) av all bilreklam lyfter fram stadsjeepar.
Le Monde skriver att ett totalförbud för bilreklam i Frankrike skulle slå hårt mot den av pandemin hårt drabbade bilbranschen. Även mediabranschen skulle lida stora förluster. Bara under 2019 spenderade biltillverkarna 18 miljarder kronor på suv-reklam i Frankrike.