Tyska städer får rätt att införa lokala körförbud för äldre dieselbilar. Det meddelade förvaltningsdomstolen i Leipzig på tisdagen. Miljöminister Karolina Skog (MP) välkomnar beslutet och öppnar för att låta svenska kommuner införa miljözoner.
– I min värld är det självklart att barns rätt att andas ren luft väger tyngre än att få köra alla bilar på precis alla gator, säger miljöminister Karolina Skog (MP) i en intervju med Dagens Industri.
”Kraftfulla åtgärder”
Men förslaget är inte nytt. Miljözonerna har debatterats i flera år och avsikten att införa dem fanns med i regeringsförklaringen i höstas. Frågan utreds för närvarande närvarande på miljö- och näringsdepartementen.
På Naturskyddsföreningen är man inte imponerad av miljöministerns förnyade löften.
– Nu har regeringen dragit i denna fråga länge och vi förväntar oss ett beslut snart. Det handlar trots allt om en förordningsförändring och inga stora saker. Faktum är att vi i många innerstäder har luft som är skadlig att andas och då krävs det kraftfulla åtgärder, säger Jens Forsmark, sakkunnig hållbara transporter, på Naturskyddsföreningen.
Gäller redan lastbilar
Redan idag finns möjlighet att ha miljözoner för tunga fordon i åtta kommuner: Stockholm, Göteborg, Malmö, Mölndal, Uppsala, Helsingborg, Lund och Umeå. Regeringen vill utöka zonerna att gälla även personbilar. Frågorna som måste lösas är bland annat hur stora de ska vara, vilka bilar som ska omfattas och tidpunkten för införandet.
Att det ska vara upp till kommunerna själva att införa zonerna, tycker Jens Forsmark är vettigt. Han tror de blir svårt att införa tvingande regler från staten.
– Det måste vara ett kommunalt beslut och jag har svårt att se hur det skulle kunna göras på något annat sätt i Sverige. Vi har ett väldigt starkt kommunalt självbestämmande.