Klimat & Miljö

DN skärper sin annonspolicy
 – inga fossilannonser på förstasidan

Anna Åberg, tillträdande redaktionschef på DN.
Anna Åberg, tillträdande redaktionschef på DN. Bild: Bild: Eva Tedesjö/DN / Bertil Ericson/TT

Dagens ETC. Redan 2019 tog Dagens ETC beslutet att tacka nej till fossila annonser. Året därpå följde den brittiska tidningen The Guardian efter. Nu tar även DN ett steg i samma riktning när tidningen skärper sin annonspolicy.

– Vi har sedan tidigare policys kring bland annat alkohol- och spelannonser, och det känns naturligt att också ha det på klimatområdet, säger DN:s tillträdande redaktionschef Anna Åberg.

DN:s ledning har flera gånger tidigare antytt att det kommer att ske en översyn av tidningens annonspolicy på grund av det akuta läget för klimatet. Senast var i oktober förra året i samband med att tidningen meddelade att klimataktivisten Greta Thunberg skulle få ta över chefredaktörsposten en dag i december. När Dagens ETC då talade med tidningens annonschef Paul Brandenfeldt sa han att den interna diskussionen inte rörde något totalstopp för annonser från fossilindustrin.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

Betala per vecka

Från
Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från
Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser