Mitt under coronakrisens första fas släppte Sydkoreas regeringsparti i våras ett klimatmanifest, och lanserade samtidigt sin variant på en green new deal. Detta skedde just före valet. En betydelsefull signal i ett land där utsläppsminskningar aldrig legat särskilt högt på den politiska agendan.
– Vi välkomnar tillkännagivandet eftersom det är detta både vetenskapen och alltfler koreaner och människor i hela världen begär. Nu har vi tre partier – Demokratiska partiet, Rättvisepartiet och Gröna Partiet – som står bakom en green new deal för att hantera den globala klimatkrisen, sa då Justin Jeong, klimat- och energiansvarig på Greenpeace i Sydkorea, till Dagens ETC.
”Miljövänliga transporter”
Demokratiska partiet stärkte sedan sin ställning i valet och har nu 163 av parlamentets 300 platser.
Nu lovar president Moon Jae-in att landets järnväg ska minska sina koldioxidutsläpp med 30 procent till år 2019. Det ska genom en satsning på elektriska snabbtåg, enligt Reuters.
– Vi kommer att etablera miljövänliga transporter, sa presidenten på måndagen då han tog en provtur med tågmodellen KTX-Eum.
– Genom att göra det kan vi minska utsläppen med 70 000 ton, motsvarande att plantera tio miljoner tallar.
Regeringen har sagt sig vara beredd att satsa cirka 600 miljarder kronor på att uppdatera järnvägen.
Sydkorea är världens sjunde största utsläppare av koldioxid per capita. Landets ekonomi är starkt exportberoende, med varvsindustri, petrokemi och bilindustri som bärande element. Idag får man 40 procent av sin el från kolkraft. Förnyelsebart utgör bara sex procent.
Det är alltså omfattande åtgärder som krävs. Men med sitt manifest blev Demokratiska partiet det första parti i regeringsställning i hela Östasien som ställde sig bakom netto noll till 2050.
– Japan siktar på 80 procents utsläppsminskning till 2050, så Sydkoreas ambition kan skapa ett bra momentum som sätter press på grannländer som är stora utsläppare, sa Justin Jeong på Greenpeace.