Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

Dieselboomen har fått soppatorsk

Volkswagens fabrik i Wolfsburg.
Volkswagens fabrik i Wolfsburg. Bild: Bild: Markus Schreiber/AP

Dagens ETC

Dieseln, med sitt lägre utsläpp av koldioxid, var en politisk prioritet, men kväveoxiderna sjönk inte trots de ”stränga” reglerna. Det skriver Damian Carrington, journalist på The Guardian.

Från uppgörelser bakom kulisserna mellan europeiska ledare till begravandet av den dåliga nyheten om 23 000 förtida dödsfall i Storbritannien samma dag som Jeremy Corbyn valdes till ny ledare för Labour. Skandalen som omger dieselbilen är en häpnadsväckande historia. Det är en historia om goda intentioner som skoningslöst undergrävs och den har en obehaglig vändning i slutet: till och med den verkliga grunden bakom Europas kampanj för diesel – att stoppa den globala uppvärmningen – har kört i väggen. Historien börjar i det tidiga 1990-talet, då dieselbilen var bensinbilens bullrigare, otympligare och i stor utsträckning oälskade kusin. När klimatförändringar blev ett växande bekymmer väckte dock dieselbilens lägre koldioxidutsläpp uppmärksamhet bland politiker som sökte enkla sätt att minska koldioxiden. Försäljningen av dieselbilar i Europa steg från 15 procent av de nya bilarna 1990 till 25 procent 1995, efter att politikerna sänkt skatten på dieselbilar.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser