Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

Därför ger ett avtal från 1944 flyget en gräddfil

Bild: shutterstock.com/muratart

Dagens ETC.

Flyget är en gigantisk utsläppare som väntas fördubbla verksamheten till 2050. Ett vantolkat avtal från 1944 och internationell ovilja mot skarpa regleringar ger flygbranschen fortsatt carte blanche i klimatkrisen.

– Flygindustrin måste bli en del av omställningen, som alla andra sektorer, säger Jo Dardenne på miljöorganisationen Transport and Environment.

Det internationella flyget står för 4–5 procent av människans totala klimatpåverkan. Vore luftfarten ett land skulle det platsa på tio i topp-listan över länder med störst utsläpp. Samtidigt räknar flygindustrin med att antalet flygpassagerare år 2050 är dubbelt så många som idag. Det säger sig självt att även flygindustrin måste ställa om ifall målet om netto noll-utsläpp år 2050 ska kunna nås. Men hittills glider den internationella luftfarten fram i en egen gräddfil, utan seriösa krav på varken utsläppsminskningar eller klimatomställning. I bakgrunden spökar ett snart 80 år gammalt avtal – den så kallade Chicagokonventionen – som många år senare användes för att befria flyget från skatt på fossila flygbränslen.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

Prova en vecka helt utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Betala per månad – mer än halva priset

Från

Du får mer än halva priset första månaden. Avsluta när du vill.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser