Världens sjätte bästa cykelstad. Grattis! Hur känns det?
– Det är jätteroligt att vi uppmärksammas. Vi kom på femte plats på Copenhagen IZE Index bland världens bästa cykelstäder, och blev Sveriges bästa cykelstad när landets cyklister fick säga sitt, så vi håller oss i toppen. Jag cyklar själv, det är det smidigaste sättet att ta sig fram i Malmö.
Hur jobbar ni med cykelfrämjande?
– Vi var tidiga med att ta fram en medveten cykelstrategi, redan på 70-talet faktiskt, och jobbar sedan dess konsekvent med att förbättra förutsättningarna för cykel. Idag anlägger vi nya cykelparkeringar, exempelvis vid kollektivtrafikpunkter, vi tar fram bättre service för cyklister i staden och bättre cykelavfarter. Vi bygger en stor cykelbana längs med huvudgatan och Nobelgatan. Varje år bygger vi fem, sex nya kilometer cykelbana. Bra cykelinfrastruktur är en förutsättning för att människor ska välja cykeln, och vi har sett att cyklingen och kollektivtrafiken ökar i de centrala delarna, samtidigt som bilismen minskar – helt i linje med vår strategi.
Däremot är ni på plats 35 när det gäller olyckor. Varför och vad kan ni förbättra där?
– Vi har en bra översikt över var olyckor vanligen inträffar, ofta vid korsningar och cirkulationsplatser, och jobbar kontinuerligt med att öka trafiksäkerheten. Vi jobbar mycket med att hastighetssäkra övergångsställen och ramper och har fått igenom en generell hastighetssänkning från 50 till 40 kilometer i timmen i staden.