Birgitta Ed lade förra veckan upp en bild på Instagram föreställande sig själv, sin man Ulf Kristersson och Joe och Jill Biden i Vita huset i samband med ett möte om Nato. På fotot bär Birgitta Ed en svart trikåtopp med prästkrage från det svenska märket Casual priest som gör kläder för yrkesarbetande inom kyrkan.
Klädmärket delade i sin tur inlägget i sina sociala medier, som reklam, varpå Birgitta Ed både gillade och delade ett nytt inlägg där hon länkar till Casual priest.
– Såklart det känns stort och mäktigt att Sveriges statsministers fru väljer att bära min design på ett historiskt möte. Det var som jag skrev på Instagram, tänk att Casual priest tog sig från min ateljé i Midsommarkransen till Vita huset! säger Maria Sjödin, designer bakom märket.
Döps efter Bibelns kvinnor
Plagget i fråga kallas för ”Eva”, efter den första kvinnan enligt Bibeln, och är klädmärkets mest efterfrågade. Alla plaggen från märket är döpta efter kvinnor från Bibeln.
Det ger värde åt varumärket.
Trots Birgitta Eds delning på Instagram har inte Maria Sjödin märkt något ökat tryck på försäljningen. Hon tror dock att delningen kan ge större tyngd till varumärket.
– Att man väljer Casual priest när man ska till ett stort och viktigt sammanhang, det ger värde åt varumärket och ger en indikation om att det håller hög nivå och kvalitet med bra värderingar.
Expert: ”Skulle kunna gynna”
Maria Frostling är docent och lektor i marknadsföring vid Stockholms universitet. Hon tror att klädmärkets begränsade målgrupp kan göra att det är svårt att nå ut ännu bredare, trots plaggets exponering tillsammans med tunga politiker.
Positivt att synas med USA:s president.
– Men jag tror självklart att det är roligt för företaget att de hamnar i det sammanhanget, det är såklart något positivt att synas med USA:s president.
Maria Frostling säger att kändisar oftare användes som marknadsföring av produkter tidigare, något som ersatts av renodlade influencers. Men studier visar att även influencers tappat autenticitet eftersom de får betalt för att marknadsföra produkter.
Ett nyare fenomen som visat sig skapa mer autenticitet och ökat köpsug hos konsumenter är ”user generated content”, vanliga människor som provar varor utan ekonomisk vinst.
– I det här fallet ses Birgitta Ed som en kändis, folk vet vem hon är och att hon har gjort en speciell resa och utbildat sig till präst senare i livet. Hon är en självständig person, med en egen karriär och agenda. Det är aspekter som gör henne mer autentisk, vilket skulle kunna gynna klädmärket.
Prästkragen är alltid med
Birgitta Ed arbetar som präst i Strängnäs stift och vigdes 2023. Kragen har fått följa med på Nobelfesten, till Turkiet för möte med president Erdogan och som nu till Washington på Natomöte.
Jag och Birgitta Ed ska träffas efter semestern.
– Jag och Birgitta Ed ska träffas efter semestern och prata om varför hon väljer att klä sig i prästkrage i offentliga sammanhang. Många har ju riktat kritik mot det. Men om man vänder på det och tänker att statsministern varit kvinna. Om hon hade varit gift med en man som till exempel var militär eller präst och gjort samma sak, hade han då blivit kritiserad på samma sätt? Kan det handla om att folk vill att hon enbart ska vara en ”fru”? säger Maria Sjödin.
Birgitta Ed har bemött kritiken i Expressen med att hon ”alltid är präst” och ”har burit prästskjorta i alla sammanhang sedan hon prästvigdes”.
Dagens ETC har sökt Birgitta Ed.