Hoppa till innehållet

Inrikes

Vill du ha en Busch Bärs – eller en tygpåse med Pehrsons ansikte på?

Bild: TT

Dagens ETC.

Inför valet hoppas partierna inte bara ha din röst – de vill också ha dina pengar. Besöker man Miljöpartiets onlinebutik hittar man, föga förvånande, fröpåsar och vindsnurror. Sverigedemo­kraterna i sin tur säljer USB-minnen, paraplyer, kapsylöppnare och lypsyl.

Men hur väl lyckas partierna med sin merch? Dagens ETC har pratat med PR-­experten Hampus Knutsson.

Många minns Moderaternas solkräm med texten ”Skyddar dig mot att bli röd”. Eller varför inte SSU:s kondombudskap ”känn sossen i dig”. De politiska partierna tävlar inför varje val med att ta fram produkter för att synas och väcka uppmärksamhet. En pin här, en keps där och så klart en tröja eller varför inte en vattenflaska.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

Prova en vecka

Från

Provläs alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Avsluta när du vill.

Betala per månad – halva priset

Från

Du får halva priset första månaden. Avsluta när du vill.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser