Inför valet 2014 köpte Sverigedemokraterna reklamplatser i kollektivtrafiken i flera delar av Sverige. Reklamen, som av många beskrevs som hets mot folkgrupp, stoppades av Skånetrafiken, som ansåg att den stred mot deras etiska riktlinjer. I Stockholm syntes den däremot både i tunnelbanan och på bussar.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Syndikalistiska bussarbetarsektionen vägrade då köra bussarna som täckts med kampanjen, en nyhet som Dagens ETC var först med att rapportera om. Det ledde dock till ett fall i Arbetsdomstolen, som i sin tur blev en fällande dom för brott mot varselreglerna.
Ska driva fackliga frågor
– Sektionen gick i konkurs. Nu har vi fått starta en ny sektion, SBS08, berättar Sara, som är busschaufför i Stockholms-området.
Den nya sektionen ska driva vanliga fackliga frågor som har med bussarbete att göra, såsom kör-, vilo- och rasttider, berättar Sara. Men om de skulle stöta på samma problem som förra gången har de ett ess i rockärmen.
– Vi lämnar in varsel i dag, som börjar gälla den 18 juli. Vi vill visa att vi inte kommer att vika oss, att om SL tar in liknande reklam igen så är vi redo att agera. Det handlar inte bara om att både chaufförer och passagerare kände obehag över kampanjen som gick 2014, utan är också en säkerhetsfråga – de bussarna blev saboterade.
Hur upplever du att ni gjorde skillnad när ni vägrade köra bussar med SD-reklam senast?
– På min arbetsplats fick jag mycket positiv respons från kollegorna, till stor del för att vi orkade kämpa emot och göra någonting. Vi fick även stöd från resenärer. Vi driver som sagt andra frågor också, men det är viktigt att bekämpa rasism på arbetsplatsen.
Fotnot: Sara vill vara anonym och har därför valt att inte uppge efternamn.