I våras blev amerikanska Ubers samåkningstjänst Pop tvungen att stänga ner i Sverige efter kritik från flera svenska myndigheter som ansåg att det handlade om olaglig taxirörelse. Samtidigt har röster höjts för att de svenska reglerna måste anpassas till den nya och växande delningsekonomin.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
För att reda ut frågetecknen tillsattes förra året en statlig utredning med uppdrag att göra en genomlysning av den svenska taxibranschen och de så kallade "samåkningstjänsterna". Taxibranschen hoppas på starkare skydd för löner och arbetsvillkor medan företag som Uber vill se uppluckringar i vad de ser som ett förlegat system. Under tiden som utredningen pågått har fler samåkningstjänster dykt upp, till exempel Heetch.
När utredningen presenterades igår pekade den mot att taxitjänster som Uber Pop och Heetch inte kommer att räknas som samåkning.
– Vi sätter en strikt gräns för vad som är samåkning. Det ska handla om att du och jag ska till samma ställe och vill dela på de faktiska kostnaderna, säger Amy Rader Olsson till Breakit.
Ingen vinst på samåkning
Utredaren säger på en pressträff att hon vill uppmuntra samåkning – men då ska det inte handla om att gå med vinst. De som vill samåka ska kunna hitta varandra genom appar.
– Samåkning innebär att man delar på kostnaderna, men inte tjänar pengar på det, säger hon.
Utredaren anser att det inte längre ska gå att få dispens från kravet på att ha taxameter för den som vill bedriva taxiverksamhet.
Samtidigt säger Amy Rader Olsson att hennes förslag inte hindrar företag som Uber ändå tjänar pengar på att matcha ihop personer som vill dela sina bilar, men då måste tjänsten utformas på ett annorlunda sätt än idag.