Den första maj i år demonstrerade nazistiska Nordiska motståndsrörelsen, NMR, i Ludvika i Dalarna. Den lokala pizzerian Titanic hade öppet som vanligt när en kund som kom in för att hämta en pizza började kasta rasistiska glåpord mot personalen.
Ägaren Serkan Abika och en annan i personalen försökte lugna ner mannen, utan resultat.
– Till slut sa jag att vi inte skulle servera honom. Han provocerade familjer som satt i restaurangen också och jag ville inte att de skulle bli skrämda. Vi fick ut honom och han sparkade på en dörr, men inget mer hände, berättar Serkan Abika.
Portade NMR
Tillsammans med personalen bestämde han sig för att porta personer med kopplingar till NMR från Titanic och skrev om beslutet på pizzerians Facebooksida.
Snart därefter började trakasserierna: restaurangen fick in okynnesbeställningar på pizzor som aldrig hämtades, mottog brev med propagandamaterial från NMR och personlig information om Serkan Abika delades på Facebook.
– Jag tänkte, vad är det här? Bara för att man har tagit ställning mot dem. Jag mådde dåligt. Under några dagar sjönk intäkterna, kanske hade folk blivit rädda.
Men kort därpå drog det antirasistiska nätverket We Are Dalarna igång en pengainsamling för Titanic. På 18 minuter hade de samlat in 3 100 kronor, långt över målet på 2 000.
Pengainsamling är inte något som nätverket vanligtvis sysslar med, säger Elias Lodin från We Are Dalarna.
– Men eftersom vi såg att nazisterna trakasserade personalen på Titanic kände vi att det minsta vi kan göra som medmänniskor är att täcka upp deras ekonomiska förluster. Om några står upp mot nazister måste vi backa upp dem, annars kan vi inte förvänta oss att vi har någon demokrati kvar att försvara till slut.
”Tack till alla”
Serkan Abika blev chockad över hur mycket stöd restaurangen fick på så kort tid, säger han.
– Jag vet inte vad jag ska säga, jag vill bara säga tack till alla. Det var ju många som stod på vår sida och som också gav stöd på Facebook. Det gjorde mig ännu gladare. Det är verkligen många som tar ställning och tycker det vi gjorde var bra.
Samtidigt har beslutet att porta nazisterna ifrågasatts på Facebook. Men Serkan Abika tycker inte att det handlar om åsiktsregistrering av kunder.
– Det är klart vi slänger ut folk som kommer in och provocerar. Men vi kommer aldrig fråga en kund vilka åsikter de har. Folk måste förstå skillnaden. Kom in med respekt och kärlek och ta din pizza.