P-O Fällman är inte insatt i det som har hänt just Niklas och Johan, och kan inte kommentera sakfrågan, poängterar han.
– Men rent allmänt är det så att beroende på vad som har sagts har arbetsgivaren omplaceringsrätt. I ett sådant här fall måste dock arbetsgivaren kunna styrka vad som har sagts i konversationen, alltså det som ligger till grund för omplaceringen.
Han ställer sig dock frågande till varför Niklas och Johan inte själva har fått se vad deras arbetsgivare har för bevisning mot dem.
– Det låter ju underligt om man inte får veta varför man omplaceras.
”Skäl för omplacering”
Fällman säger att det egentligen inte gör någon skillnad att diskussionen skedde i ett slutet forum.
– Det hela beror på vad som har sagts, inte var det har sagts. Man får ha hur många slutna grupper man vill, men kommer man in på olagliga stridsåtgärder eller annat som kan vara skäl till omplacering så är det fortfarande skäl för omplacering.
De flesta tunnelbaneförare har skyldighet att jobba övertid enligt sina avtal, även om det ska finnas lyhördhet inför att det ibland inte går, enligt Fällman.
Men låter det rimligt att MTR har anställda vars uppgift är att ringa och be folk att jobba övertid?
– De har ju en personalplanering där precis som alla andra företag. Förare är en stor bristvara, det är svårt att få tag på och rekrytera nya förare eftersom utbildningen är så lång. Men jag har inte hört att folk skulle ha svårt att få ut sin semester eller det antal fridagar som de ska få enligt avtal.
Fotnot: Dagens ETC har även kontaktat MTR, som avböjer att kommentera eftersom de inte diskuterar personalärenden i medierna.