Inrikes.

2018-03-23 11:00
En stor del av Uber Eats ­kurirer är nyanlända. Bild: Gustav Gelin
En stor del av Uber Eats ­kurirer är nyanlända.

Uber Eats undviker ansvar för buden

Uber har tagit åt sig av den massiva kritiken kring arbetsvillkoren för de matbud som arbetar åt appen Uber Eats. Ersättningarna höjs och man har tecknat försäkring.
Men matbuden har även fortsättningsvis en både osäker och otrygg arbetssituation där Uber ­avsäger sig ­arbetsgivaransvaret, genom att buden anställs av en mellanhand.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på !
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

I mars förra året avslöjade ETC Stockholm arbetsvillkoren för de bud som levererar mat åt bolag som Uber Eats och Foodora. En handfull av matbuden berättade då om löner på 20 till 45 kronor i timmen efter skatt och inga försäkringar, sjukersättning eller anställningstrygghet.

Reportaget blev uppmärksammat och citerades av allt från LO-pampars 1 maj-tal till Veckans Affärer och Lilla Drevet. Genomslaget blev ännu större när teknik­sajten Breakit wallraffade som Uber Eats-bud med en snittlön på 39 kronor i timmen före skatt.​
Statsminister Stefan Löfven rasade, arbetsmarknadsminister Ylva Johansson ville gå till Arbetsdomstolen och flera stora medier följde upp.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Presenterade förbättringar

Ett år senare håller Uber pressträff på sitt Sverigekontor vid Karlaplan i Stockholm. Europa­chefen Filip Nuytemans och Uber Sveriges kommunikationschef Bodil Sidén presenterar förbättringar. De har tagit åt sig av kritikstormen och poängterar att Uber vill erbjuda en attraktiv möjlighet med flexibel arbetstid för sina kurirer.

– Vi har inte alltid varit så bra. Som vissa av era artiklar har visat har det uppenbart funnits misstag som vi gjort, säger Filip Nuytemans.

– Därför har vi nu lyssnat på våra kurirer och fått feedback om vad de vill förbättra.

Det största förändringen är lönen för matbuden där man infört en högre minimiersättning per kilometer.

– Ersättningen till våra kurirer var inte tillräckligt hög och stabil, menar Filip Nuytemans.

Höjda löner

Enligt Uber har medellönen höjts med 15 procent sedan i november och ligger i dag på runt 100 kronor i timmen, före skatt, och 110-125 kronor i timmen under fem timmar vid lunch och middag.

– Jag skulle anse att det är kollektivavtalsenligt, säger Bodil Sidén.

Transportarbetareförbundets kollektivavtal för bud ligger på 135 kronor i timmen.

– Ja, men det beror på vilket kollektivavtal man tittar på. Man kan hävda att det är Transport, man kan hävda att det är liknande med Espresso House-jobb.

Matbuden är inte anställda av Uber utan av tredje part. Därför menar Uber att de inte kan teckna något kollektivavtal.

– Nej, för de är inte anställda, säger Bodil Sidén.

Varför vill ni inte anställa era kurirer?

– För att vår kärnexpertis är ju att vara ett bolag där vi skapar riktigt bra appar. Det är därför vi har så många ingenjörer, utvecklar självkörande bilmjukvara. Vår kärna är inte att vara en stor bemanningsverksamhet.

Hur många kurirer har ni i dag i Sverige?

– Mellan 100 och 200.

Flertalet av Uber Eats matbud är anställda via bemannings­företaget Paysalary. Facket är starkt kritiska till upplägget och menar att Uber rundar frågan om arbetsgivaransvar.

– De är ju anställda på ­Pay­salary, men utför jobb åt Uber. Om Uber leder och fördelar arbetet och du utför uppdrag åt dem, då är ju Uber arbetsgivare. De bryter mot praxis, säger Lars Karlsson, ombudsman på ­Transportarbetareförbundet.

Måste betala sina egna cyklar

Uber har nu även tecknat avtal om försäkringar som gäller för den tid som matbudet är inloggad på appen. Men matbuden måste fortfarande betala sina egna cyklar, liksom hjälmar, telefoner och kostnader för mobilsurf som är nödvändiga för att kunna utföra arbetet. Och eftersom kurirerna inte är anställda på schema finns inte heller någon sjukersättning.

– Det är som att vara tim­anställd. Man blir inte schemalagd i förväg, och det är det som de anser är fördelen. De tycker att det är väldigt bra, säger Bodil Sidén.

– Verksamheten bygger på flexibilitet. Att ha möjlighet att gå online när du själv vill. Några ser det som en språngbräda till nästa sak, andra ser det som ett extrajobb. Många har en familjesituation eller studerar vilket gör att de inte kan arbeta schemalagt. Det handlar inte om att ersätta den svenska modellen, utan om att erbjuda ett komplement, säger Filip Nuytemans.

En stor del av Uber Eats ­kurirer är nyanlända. Uber menar att det är en bra möjlighet att komma in på arbetsmarknaden och svenska samhället.

– Jag tycker att det känns ganska bra i magen att det finns en möjlighet för många, säger Bodil Sidén.

Uber Eats

Lanserades i Sverige 2016 och levererar mat från cirka 200 restauranger via sin mobilapp. Moderbolaget Uber grundades 2009 och omsatte 60 miljarder dollar (492 miljarder kronor) 2017, enligt Bloomberg. Uber Eats står för runt tio procent av verksamheten.