Inrikes.

2021-02-25 14:43
Bild: Fredrik Sandberg/TT
Puffetikett
Dagens ETC

Transport godkänner kollektivavtal med Foodora

Ett historiskt kollektivavtal mellan plattformsföretaget Foodora och fackförbundet Transport är nu klubbat. 

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per månad. Avsluta när du vill.

Kollektivavtalet mellan Foodora och Transport har till slut gått igenom. Från och med första april omfattas 2000 anställda på Foodora av ett kollektivavtal. 

–  Det här är ett banbrytande steg för hela gig-ekonomin i Sverige men också Europa. Det visar att den svenska modellen fungerar och att även plattformsarbete ska regleras inom ramen för kollektivavtalsmodellen. Det är ett viktigt steg för oss som nu kommer att kunna ha våra egna arbetsplatsombud på arbetsplatsen, säger Tommy Wreeth, förbundsordförande Transport, i ett pressmeddelande. 

På gång sedan 2019

Transport har velat få till ett avtal med Foodora sedan december 2019 men förhandlingarna pausades när coronapandemin slog till och återupptogs först i januari i år. 

Även om det var nära att avtalet gick igenom för ett par veckor sedan så hade Transport synpunkter som var nödvändiga att diskutera innan ett färdigt avtal kunde godkännas. Det rörde sig bland annat om att det dåvarande avtalet inte omfattade budbilsförare och lagerarbetare.

Vad har gjort det möjligt att teckna avtalet idag till skillnad från det som låg på bordet för ett par veckor sedan? 

– Det omfattar även budbilarna nu, vi har en lösning som täcker hela företaget, säger Magnus Falk, samhällspolitisk chef på Transport till Dagens ETC. 

Omfattas även lagerarbetare då? 

– Det gör de inte, för de är inte anställda från Foodora utan går under ett annat organisationsnummer. Foodora har tecknat transportavtalet med en bilaga för matbud som reglerar alla former av terminaler och butiker, hade terminal och butik legat under Foodoras organisationsnummer hade de omfattats. Det är dotterbolag som inte omfattas. Det som gjorde att vi kunde teckna var att alla chaufförer omfattas med en särskild bilaga för cykelförbud som kör mat. 

Fakta:

Kollektivavtalet innehåller bland annat:

Höjda löner och ersättningar för buden under vissa tider

Årliga löneökningar i linje med märket

Ersättning för underhåll av cyklar och arbetskläder

Pension och försäkringar som är i linje med Transports övriga kollektivavtal

Rutiner och riktlinjer om hur parterna gemensamt ska arbeta för cykel- och mopedbudens arbetsmiljö

Källa: Transportarbetareförbundet