Hoppa till innehållet

Tåg

”Subvention blir hypotetiskt”

Bild: Bild: Anders Wiklund/TT

Dagens ETC.

SJ skiljer sig från regiontrafiken på en stor punkt –skattesubventioneringen. Där kollektivtrafiken regionalt delvis finansieras gemensamt har SJ uppdraget att låta resenärerna betala.

För att lösa problemet med att priserna hos SJ skjuter i höjden när efterfrågan ökar kan man tänka sig flera lösningar, menar Robert Pyddoke vid Statens väg- och transportforskningsinstitut. Dels kan man sätta in fler tåg, använda sig av bussar eller skattesubventionera.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln

00:00 / 00:00