Bristen på lärare ser ut att bli allt allvarligare. Det konstaterar Universitetskanslerämbetet, UKÄ, som i en ny rapport visar att det framförallt kommer att saknas matematik-, NO- och tekniklärare på högstadiet framöver.
En av orsakerna till att bristen kommer att bli som störst bland mattelärare är att fler timmar nu läggs på matematikundervisning i högstadiet jämfört med tidigare. Det menar Andrea Meiling, ordförande för Lärarförbundet i Göteborg.
– Dessutom kommer barnkullarna att bli större och större mot högstadiet eftersom vi har haft en babyboom, säger hon och tillägger att det redan från början är för få som utbildar sig till lärare.
Det är främst arbetsbelastningen och arbetsmiljön som är att skylla på för det, anser Andrea Meiling.
– Det är ett problem som startade redan på 90-talet med förändrade läroplaner och att kraven på att väga och mäta resultat ökade.
Tuffare klimat
Lönerna har förbättrats, tycker hon. Men det är uppenbarligen inte tillräckligt för att fler ska söka till och slutföra sin lärarutbildning. Andrea Meiling tror att många under resans gång blir avskräckta av att skolan ser annorlunda ut nu jämfört med när de själva var elever. Hon tycker att klimatet är tufft idag och lärarna måste hantera så väl hot och våld som mobbing i sociala medier. Som utbildad inom matematik och naturvetenskap går det dessutom att hitta jobb med bättre förutsättningar på annat håll, resonerar hon.
För att förbättra läget i Göteborg vill Lärarförbundet att lärares arbetstider ska regleras tydligare i de kollektivavtal som facket har med staden. Som det är nu är det skolornas budget, och därmed varje rektor, som styr hur mycket tid lärarna har för exempelvis planering och fortbildning, förklarar hon.
– Det ger dem makt att spela med tiden och då blir det kanske inte den kvalitén på undervisningen som vi lärare hade önskat.