Det skandaltyngda bolaget Move by bike har nyligen vunnit en upphandling för att leverera mat till skolor i centrala Stockholm. Det föregående rödgröna styret i staden införde en policy om att det i alla upphandlingar ska ställas krav på villkor i nivå med gällande kollektivavtal. Move by bike har trots sin ekologiska och medvetna profil inte tecknat något kollektivavtal.
Ändå har kommunen nu utökat bolagets kontrakt med en fjärdedel, värt totalt 15 miljoner på fyra år. I upphandlingsavtalet har Stockholm stad skrivit in krav på semester och reglerad arbetstid men inte angett någon lägsta lönenivå.
Detta trots att bolaget tidigare anklagats för lönedumpning. Skolborgarråd Isabel Smedberg-Palmqvist (L) vill inte svara på frågor och hänvisar istället till Liselothe Engelgren, chef för Serviceförvaltningens upphandling och inköp.
– Vi har inte kunde sätta någon lönenivå för denna bransch, då det vid beslutstillfället inte fanns några centrala avtal att följa. Men vi har en skrivning i upphandlingsdokumenten som ska ge oss ett visst utrymme att agera om vi ser att det sker social dumpning, säger Liselothe Engelgren.
Avtalet innehåller endast vaga formuleringar och en uppmaning om ”goda arbets- och anställningsvillkor” men saknar någon mer konkret definition.
”Ska driva på schyssta villkor”
Oppositionsborgarrådet Karin Wanngård (S) är mycket kritisk till att bolaget får fortsatta uppdrag utan att villkoren för de anställda säkerställs.
– Stockholm stad ska inte göda företag som inte följer arbetsmarknadens villkor och det är kollektivavtal som ska gälla. Kommunen ska använda de verktyg som finns och vara en nagel i ögat på företagen så att de driver på för schyssta villkor.
Hon säger samtidigt att det är bra att avtalet har specificerats ytterligare men att det inte är tillräckligt. Exempelvis riskerar cykelförarna att gå miste om tjänstepension om det inte skrivs in i avtalet, något som ingår i kollektivavtalet.
– Vår erfarenhet är att den borgerliga majoriteten duckar debatten och säger att de ska agera om de ser dumpning av sociala villkor – men att det aldrig sker i verkligheten, säger Karin Wanngård.
I flera tidigare artiklar i Dagens ETC vittnar anställa om dålig arbetsmiljö för förarna och bristande brandskydd. Bilder inifrån Move by bikes garage i Stockholm visar fraktcyklar på över 300 kilo som hålls ihop med silvertejp. Bolaget har fraktat farliga kemikalier i de hoptejpade fraktcyklarna. Move by bike har också kritiserats för sin hantering av uppladdningen av batterier efter en uppmärksammad brandolycka.
– Vi känner till den tidigare kritiken och vi har haft en löpande dialog med företaget. De har försäkrat oss att de skärpt sina säkerhetsrutiner samt villkoren för de anställda, säger Liselothe Engelgren.
Dagens ETC har sökt Move by bike.