Hoppa till innehållet

Inrikes

Stängd ”problemskola” gav varken integration eller bättre resultat

För att motverka segregation lades Vivallaskolans högstadium ned 2017. Men enligt en ny rapport från Örebro universitet har varken integrationen eller elevernas betyg förbättrats av att elever flyttades till andra skolor. 
För att motverka segregation lades Vivallaskolans högstadium ned 2017. Men enligt en ny rapport från Örebro universitet har varken integrationen eller elevernas betyg förbättrats av att elever flyttades till andra skolor.  Bild: Bild: Mirja Mattsson

Dagens ETC.

Att stänga skolor har blivit en allt vanligare strategi bland kommuner för att motverka segregation och låga skolresultat i utsatta områden. Men enligt en ny rapport från Örebro, där Vivallaskolans högstadium stängdes, är en flytt ingenting som i sig skapar integration. Forskare bakom rapporten lyfter istället fram andra viktiga faktorer för att uppnå ett positivt resultat.

Vivallaskolan i Örebro har många gånger lyfts fram i medier som en av Sveriges värsta ”problemskolor”. 2017 valde kommunen att lägga ner högstadiet, där över 90 procent av eleverna då hade utländsk bakgrund. Målet var att minska skolsegregationen och höja skolresultatet. Men enligt en ny rapport från Örebro universitet har varken integrationen eller elevernas betyg förbättrats av att elever flyttades till andra skolor.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

Prova en vecka

Från

Provläs alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Avsluta när du vill.

Betala per månad – halva priset

Från

Du får halva priset första månaden. Avsluta när du vill.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser