Inrikes

Snabbtåg – bingo för både klimatet och restiderna

En majoritet av riksdagspartierna vill se att banan blir av – även om åsikterna går isär om hur och var banan ska byggas. bild Tor Johnsson/SvD/TT
En majoritet av riksdagspartierna vill se att banan blir av – även om åsikterna går isär om hur och var banan ska byggas. bild Tor Johnsson/SvD/TT Bild: Bild: Tor Johnsson/SvD/TT

Dagens ETC. Minskat flygande, färre som tar bilen och ökade godstransporter på järnvägen. En höghastighetsbana kan få stora effekter för klimatet – i alla fall på sikt.
– Vi står inför ett vägval. Om vi ska klara klimatmålen måste vi satsa på tåget, säger Bo-Lennart Nelldal, professor i tågplanering.

Snabbtåg i Sverige är allt närmre att bli verklighet. Nyligen presenterades den första delen av Sverigeförhandlingens utredning om höghastighetsbana. Och sedan den förra regeringen svängde i frågan om höghastighetståg strax innan valet 2014 vill nu en majoritet av riksdagspartierna se att banan blir av – även om åsikterna går isär om hur och var banan ska byggas.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

Betala per vecka

Från
Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från
Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser