Hoppa till innehållet

Inrikes

Snabbtåg – bingo för både klimatet och restiderna

En majoritet av riksdagspartierna vill se att banan blir av – även om åsikterna går isär om hur och var banan ska byggas. bild Tor Johnsson/SvD/TT
En majoritet av riksdagspartierna vill se att banan blir av – även om åsikterna går isär om hur och var banan ska byggas. bild Tor Johnsson/SvD/TT Bild: Bild: Tor Johnsson/SvD/TT

Dagens ETC

Minskat flygande, färre som tar bilen och ökade godstransporter på järnvägen. En höghastighetsbana kan få stora effekter för klimatet – i alla fall på sikt. – Vi står inför ett vägval. Om vi ska klara klimatmålen måste vi satsa på tåget, säger Bo-Lennart Nelldal, professor i tågplanering.

Snabbtåg i Sverige är allt närmre att bli verklighet. Nyligen presenterades den första delen av Sverigeförhandlingens utredning om höghastighetsbana. Och sedan den förra regeringen svängde i frågan om höghastighetståg strax innan valet 2014 vill nu en majoritet av riksdagspartierna se att banan blir av – även om åsikterna går isär om hur och var banan ska byggas.

Argumenten för är framför allt att få en snabbare och mer pålitlig tågtrafik – att åka snabbtåg mellan Stockholm och Malmö skulle ta två och en halv timma, medan bilen tar över sex timmar, och flyget drygt tre medräknat bussen till och från flygplatsen. Restiden mellan Göteborg och Stockholm blir två timmar, tillskillnad från tre med flyg och drygt fem med bil. Därför blir snabbtåg också en klimatvinst. Idag står inrikes transporter för nästan en tredjedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser. Bo-Lennart Nelldal, professor i tågplanering vid KTH, menar att en höghastighetsbana skulle minska den andelen.

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela sommaren

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser