Skola.

2016-09-14 10:00
  • Barbara Bergström, Internationella Engelska Skolan i Sverige AB, vann ­priset som ”Årets ­kvinnliga ­stjärnskott”i finalen av EY Entrepreneur Of The Year 2014. Bild: Maja Suslin/TT
    Barbara Bergström, Internationella Engelska Skolan i Sverige AB, vann ­priset som ”Årets ­kvinnliga ­stjärnskott”i finalen av EY Entrepreneur Of The Year 2014.

Skoljätten gör vinst på mer segregation

Segregation som affärsidé

Högutbildade föräldrar väljer i högre grad skolor med goda studieresultat och ett ”positivt selekterat elevunderlag” – faktorer som är svåra att skilja åt.

– Samtidigt finns det förstås flera sätt för skolorna att påverka elevunderlaget. Hur man bjuder in, vilka man bjuder in, hur man presenterar skolan och även hur man organiserar sådant som specialundervisning, säger Jonas Vlachos.

Sten Svensson, skolutredare som bland annat skrivit rapporten ”Färre lärare ger vinsten” för det fackliga idéinstitutet Katalys, menar att många bolagsskolor har segregation som affärsidé. För att verksamheten ska fungera trots färre lärare krävs det en stor andel elever med välutbildade föräldrar.

– Den i särklass starkaste faktorn för elevernas resultat är föräldrarnas utbildningsbakgrund, och Internationella Engelska Skolan hela upplägg är att inrikta sig på just denna målgrupp, säger Sten Svensson.

Skolornas engelskspråkiga profil och betoningen på ordning och reda tilltalar en viss typ av föräldrar. Dessutom marknadsför man sig mot högutbildade familjer, menar han.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0


”Vi gör inget urval”

Ralph Riber förnekar bestämt att Internationella Engelska Skolan medvetet inriktar sig på en specifik socioekonomisk målgrupp.

– Vi gör inget urval. Vi väljer inte elever, det är föräldrar och elever som väljer oss. Och vi kan inte rå för att alla inte väljer.

Han betonar också att koncernen driver skolor i utsatta områden.

– Vi startade nyligen en skola i Kista med 540 elever från blandade bakgrunder.

Men även på koncernens skolor i Stockholmsförorterna Kista och Skärholmen kommer en majoritet av eleverna från studievana hem, visar Skolverkets statistik.

En förklaring till snedfördelningen är sannolikt kösystemet. Internationella Engelska Skolan har omkring 100 000 elever i kö till sina skolor. Det innebär i praktiken att man som förälder måste ställa sitt barn i kö redan på BB. Och studier som gjorts indikerar att de föräldrar som gör aktiva skolval tidigt tenderar att vara högutbildade.

– Det är ganska uppenbart att ett kösystem ökar den sociala segregationen, säger Jonas Vlachos. Om man vill att friskolorna ska ha ungefär samma elevunderlag som de kommunala skolorna så är det inget bra system.

Internationella Engelska Skolan ger också förtur till befintliga elevers syskon. Något som kan förefalla rimligt, men som tenderar att cementera segregationen.

Jonas Vlachos förordar istället lottning bland de som vill gå i en friskola.

– Det skulle vara mer rättvist och sannolikt minska segregationen, säger han.

 

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter