Detta skrev Dagens ETC om i förra veckan, och reaktionerna blev starka. ”Jag kommer aldrig placera kapital hos Skandia.” kommenterade en läsare. ”Jahapp då måste man alltså flytta på det man har hos Skandia, jobbigt”, skrev en annan.
Skandia meddelade först att man av hänvisning till banksekretessen inte kunde kommentera vem som är kund eller ej, men under tisdagen kom ett nytt besked från banken:
”Med anledning av en artikel i tidningen ETC vill vi understryka följande: privata konton som används för kommersiella transaktioner, t ex att ta betalt i en webbshop medför nedstängning av konton i enlighet med våra villkor” skrev Skandia på Twitter.
Reagerar på kundprotester
Pontus Haag, presschef på Skandia, bekräftar att det är efter reaktioner från kunder som man nu väljer att agera.
– Vi kan se i våra sociala kanaler att vi har fått reaktioner, därför tycker vi att det är viktigt att förtydliga hur vi hanterar kunder som använder våra tjänster på ett felaktigt sätt, säger han.
Kontot som används till att sälja nazistpropaganda kan nu komma att stängas ner med omedelbar verkan.
– Vi tittar alltid på fall när kunder har använt tjänsterna på ett felaktigt sätt. Att bedriva en webbshop och ta betalt genom kontoöverföringar och swish till ett privatkonto bryter mot våra villkor och då agerar vi skyndsamt genom att stänga ner konton. Det kan då göras med omedelbar verkan.
Att bankens namn fortfarande står kvar på Nordfronts webbshop är inget man från Skandias sida kan påverka, menar Pontus Haag.
– Vi kan inte gå in på någon annans webbplats och ta bort kontopuppgifter, men när vi hittar kunder som använder våra tjänster fel så kan vi vidta åtgärder om att till exempel avsluta kontot, säger Pontus Haag.