De delade turerna, som i mitten av juni utökades i samband med nya arbetstider för chaufförerna på bussbolaget Nobina i Skåne, innebär en lucka med delvis obetald arbetstid.
Efter 90 minuters uppehåll får förarna lön för 25 procent av den återstående tiden. På många platser där busschaufförerna blir sittande i flera timmar, långt hemifrån, råder dessutom brist på vilorum, vilket Kommunals huvudskyddsombud Johan Hagman nu kommer att anmäla till Arbetsmiljöverket.
– Nobina har stoppat in avtalet i sitt datorprogram och kör det fullt ut. Vi kan inte klaga för de följer kollektivavtalet, men förut hade vi uppehållen på hemorten och då kunde man ta bilen hem och klippa gräset, äta eller vila, säger han till Kommunalarbetaren.
Dragit ned på trafiken
Ombudsman Ulf Hansson på Kommunal Skåne förklarar för Dagens ETC hur bussbolaget Nobina har kunnat förhandla sig till de långa uppehållen i de delade turerna:
– Summan av kardemumman är att man under pandemin har dragit ned på busstrafiken mitt på dagen, när nästan ingen åker. De delade turerna blev som en konsekvens av det vi tvingades gå med på för att undvika hyvlingar i arbetstiderna och rädda kvar så många heltidstjänster som möjligt, säger han.
Att det inte finns tillräckligt med uppehållsrum för chaufförerna i anslutning till bussdepåerna är inte en fråga för fackförbundets förhandlare, utan för skyddsombuden, framhåller han.
– Arbetsmiljöförordningar är ofta väldigt luddigt skrivna och utgör ingen förhandlingsfråga för oss på facket, utan det är skyddsombuden som ska ställa upp krav mot arbets-
givaren. Om de sedan inte lyssnar kan frågan tas vidare till Arbetsmiljöverket. Vår roll på Kommunal består i att coacha skyddsombuden, så att de kan ställa hårdare krav som gagnar vår medlemmar, säger Ulf Hansson.