Studien visar att både köpviljan och förmåga att minnas varumärkena försämrades i reklam med sexuellt innehåll.
– Det här antagandet om att sex säljer, det stämmer inte enligt vår studie. Det finns inga tecken på att det har en positiv effekt, säger John Wirtz, reklamprofessor vid Illinois universitet i USA, enligt ett pressmeddelande.
I studien analyseras nästan 78 studier om ”sexuellt innehåll” i reklam som publicerats de senaste 30 åren.
I forskningen inkluderas modeller som var delvis eller helt nakna, modeller som tar på varandra på ett sexuellt sätt och bilder som kommunicera ett sexuellt budskap.
– Vi kunde se att människor kommer ihåg annonser med sexuellt innehåll bättre än de utan, men den effekten omfattar inte de varumärken eller produkter som ingår i annonserna, säger John Wirtz enligt vetenskapliga sajten Phys.org.
Kvinnor reagerar negativt
När studien inte delade upp resultaten efter deltagarnas kön fann man ingen signifikant skillnad i deltagarnas attityd gentemot annonser.
När resultaten analyserades utifrån kön visade de däremot, vilket för John Witz var den största upptäckten, att män generellt gillade annonser med sexuellt innehåll medan kvinnor hade en väldigt negativ inställning.