Er kampanj i kollektivtrafiken och i sociala medier inleds med orden: ”Hey Rider! Do you work at Foodora? The Swedish Transport Workers Union is the only way to safe working conditions”. Varför skriver ni på engelska?
– Därför att nästan uteslutande alla Foodoras cykelbud är utifrånkommande, från Europa eller tredje land. Enligt en studie gjord vid Göteborgs universitet är 60 till 80 procent av dem utlandstalande. Orsaken till att det ser ut så är att arbetsvillkoren är för dåliga för att en svensk ska kunna tänka sig att arbeta där. Det går inte gärna att ha en kampanj på svenska då, om man vill nå resultat.
Hur har det gått att värva nya medlemmar?
– Vi började redan förra året att annonsera för vår ”Join the Union”-kampanj i sociala medier, för att försöka få till medlemsskap med cykelbuden. Sedan har det visat sig i coronatider att reklamplatser är rätt billiga när flyget inte går, därför kör vi nu även i kollektivtrafiken. Det har varit ett väldigt bra sätt att nå ut. Foodora är ju inte direkt det företag som har högst antal fackligt anslutna medlemmar, men medlemsantalet har ökat med 800 procent sedan vi satte igång med den här kampanjen.
Varför riktar ni in er mot just Foodora?
– För att vi i Transport under förra året bestämde oss för att driva igenom ett avtal med Foodora, eftersom det är det i särklass största cykelbudsföretaget i Sverige. Till skillnad från på Uber eats är dessutom cykelbuden på Foodora anställda, men de har väldigt dålig anställningstrygghet. De har inga försäkringar och enbart visstidsanställningar. Det vill vi råda bot på genom kollektivavtal, och nu ser vi snart ut att lyckas med det.