Inrikes.

2018-03-23 11:00
Fackförbundet Seko, som organiserar järnvägsarbetarna, har länge drivit frågan om ett återförstatligande av järnvägsunderhållet. Bild: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT
Fackförbundet Seko, som organiserar järnvägsarbetarna, har länge drivit frågan om ett återförstatligande av järnvägsunderhållet.

Regeringen: Återförstatliga underhållet på järnvägen

Regeringen har fattat beslut om att basunderhållet av järnvägen ska återförstatligas.

Seko, som är järnvägsarbetarnas fackförbund, är positiva till beskedet och menar att det är ett bra första steg.

”Om det här är en del i att återta ansvaret för underhållet helt och hållet så är det ett bra steg i rätt riktning”, säger Jörgen Lundström på Seko.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på !
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Regeringen avser att med stöd av Vänsterpartiet återförstatliga basunderhållet av den svenska järnvägen. Det offentliggjordes på Aftonbladet Debatt under onsdagen.

”Det statliga bolaget Infranord är en av de större aktörerna på underhållsmarknaden. Deras roll ses nu över. Det järnvägsunderhåll som gäller daglig drift och järnvägens punktlighet, det så kallade basunderhållet, förs över till Trafikverket”, skriver infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), klimatminister Isabella Lövin (MP) och Vänsterpartiets ekonomisk-politiska talesperson Ulla Andersson.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Vill återförstatliga

Fackförbundet Seko, som organiserar järnvägsarbetarna, har länge drivit frågan om ett återförstatligande av järnvägsunderhållet. Förbundet anser att ett återtagande av basunderhållet från Infranord är ett bra första steg.

– Infranords basunderhåll av den svenska järnvägen omfattar knappt 38 procent av det totala underhållet och ingen av storstadsregionerna. Därmed kommer sju av tio resenärer inte att märka av den här förändringen, säger Jörgen Lundström, ordförande för Sekos banklubb i Mellansverige.

Seko vill se ett återförstatligande av hela järnvägsunderhållet.

– Om det här är en del i att återta ansvaret för underhållet helt och hållet så är det ett bra steg i rätt riktning. Men det måste komma fler steg framöver om skattepengarna ska komma till nytta och gå till att förbättra järnvägen, i stället för att gå till entreprenörernas avkastning, säger Jörgen Lundström.

Under de senaste 25 åren – då den svenska järnvägen successivt har avreglerats och konkurrensutsatts – har det, enligt honom, byggts upp en stor underhållsskuld.

”Borde redan vara bytta”

– Det är något som samtliga parter är överens om. Vi räknar med att det finns ett behov av att byta omkring 650 spårväxlar. Planenligt borde de redan vara bytta, men eftersom det är en kostnadsfråga har det inte blivit gjort, säger Jörgen Lundström och jämför det med att inte göra underhållsservice på sin bil.

– Det är som att köra på och vänta med service tills motorn har ramlat ur. Det går inte att göra så. Man måste såklart genomföra service innan bilen har gått sönder. Men som chefen för British Rail konstaterade i samband med återförstatligandet i Storbritannien, är det enda sättet för de privata entreprenörerna att tjäna pengar på att inte göra den service som behövs.

Beslut om underhåll

Regeringen har beslutat att det järnvägsunderhåll som gäller daglig drift och järnvägens punktlighet, det så kallade basunderhållet, ska föras över från Infranord till Trafikverket. En särskild utredare får i uppdrag av regeringen att snarast föreslå de åtgärder som behövs för att säkerställa ett effektiv genomförande. Uppdraget ska redovisas senast den 17 augusti i år, för att ett snabbt genomförande ska möjliggöras.