Från och med den 1 juli 2019 finns det inskrivet i förskolans läroplan att barnen ska få förutsättningar att utveckla digital kompetens, och att de ska använda digitala verktyg på ett sätt som stimulerar lärande.
– Vad vi än tycker är digitaliseringen här för att stanna och barnen behöver lära sig att använda digitala resurser. Annars finns risk att de hamnar i ett digitalt utanförskap, säger Susanne Kjällander som forskar om digital teknik och varit med och formulerat skrivningarna i läroplanen, till forskning.se.
Hon menar att barnen lär sig genom att göra. Även om de bara är några år gamla kan de ta sina första steg mot att bli mediekritiska ungdomar. I praktiken handlar digital teknik på förskolan om att barnen använder surfplattor. Men barnens avsikter när de använder spel och appar skiljer sig från de ambitioner som de vuxna har, enligt Malin Nilsen lektor i barn och ungdomsvetenskap vid Göteborgs universitet.
Barnen tappar intresset
Hon menar att vuxna ser apparna som pedagogiska verktyg, medan de för barnen är ett spel.
– Lärarna märker att barnen inte reflekterar och uppmanar barnen att tänka innan de klickar. Men då tappar barnen intresset och går, säger Malin Nilsen till forskning.se.
Det finns en övertro på vad barnen lär sig och att kunskapen ska vara användbar utanför spelet i surfplattan, därför borde betoningen på appar och teknologier tonas ner i förskolan, anser Malin Nilsen.
Det saknas forskning som ger belägg för att förskolebarnen behöver digital kompetens, kanske för att det är ett nytt fenomen. Det är vanligt att föräldrar oroar sig för att digitaliseringen kanske påverkar barnen negativt. Den oron måste tas på allvar, menar Malin Nilsen.