För drygt två år sedan tog regionstyrelsen i Örebro beslutet att inte upphandla busstrafiken igen när det nuvarande avtalet med bolaget Nobina går ut i höst. Istället har de köpt in sig i Västerås lokaltrafik, och tillsammans med region Västmanland bildat bolaget Svealandstrafiken.
Mats Gunnarsson, tidigare regionråd för Miljöpartiet och nu oppositionsråd, menar att skälen till att driva busstrafiken själva är flera.
– Framför allt har vi haft problem med upphandlingarna, som att alla bussförare blev uppsagda när avtalen gick ut och otryggheten det innebar. Vi försökte föra in att övertagande av personal skulle ingå, men juristerna hävdade att det inte gick. Vi tycker också att det har varit svårt att införa förändringar medan ett avtal löper, och att upphandlingar ofta blir dyra genom att de överklagas. Det sker nästan alltid och medför massa extrakostnader, säger han.
Kan vara vinstaffär
Att köpa in sig i Västerås lokaltrafik har kostat ungefär 50 miljoner kronor. Örebro-Värmlands Bussbranschförening har varit kritiska till det, och till beslutet i sig, och menar att skattebetalarna knappast kommer att vinna på att regionen nu ska sköta trafiken själva.
Men Mats Gunnarsson tror att övertagandet snarast kommer vara en vinstaffär.
– Affären vi har gjort med Västerås gör att vi blir ägare av massa bussar, och får tillgång till deras organisation. Klart att det kostar. Vi gör inte främst detta av ekonomiska skäl, men jag tror att vi kan spara pengar genom det här, bland annat eftersom vi slipper de dyra kostnaderna som upphandlingar innebär.
Men pressar inte upphandlingar priserna?
– Jo, så är det. Men det tillkommer kostnader för jurister när ett beslut överklagas till exempel. Dessutom har vi haft områden där bara ett bolag lämnat anbud, och då blir det istället dyrt eftersom det inte finns någon konkurrens.