Rösterna mot flygnormen får allt större plats i det offentliga samtalet, det visade inte minst Dagens ETC:s granskning förra veckan. Siffror från flygbranschen visar att protesterna behövs mer än någonsin. Under 2017 ökade antalet flygpassagerare med 7,1 procent jämfört med 2016. Totalt transporterade flyget 4,1 miljarder människor under förra året varav lågprisbolagen stod för drygt 30 procent. Det visar statistik från Internationella civila luftfartsorganisationen, ICAO. Mest av alla flög invånare i Europa och bland länder som sett en stark ökning finns Finland, Irland och Tyskland.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Det är jättedåligt för klimatet. Vi måste minska utsläppen i alla sektorer och det gäller även flygsektorn, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen, till Svenska Dagbladet.
”Jättebilligt att resa”
Olumuyiwa Benard Aliu, ordförande för ICAOS styrande råd, skriver i ett pressmeddelande att flygets kraftiga expansion är hållbar på grund av ”kontinuerliga förbättringar av säkerhet, effektivitet och miljöpåverkan”. Det är inte en syn som delas av Johanna Sandahl.
– Det sker en del arbete, man effektiviserar flygandet och man satsar en del på biobränsle nu men det räcker ju absolut inte. Det man kan se, att det ökat så mycket handlar om en prisfråga såklart. Det är jättebilligt att resa, och ser man på vilka subventioner som går till flygindustrin är det inte så konstigt. Om man tittar på EU-nivå och räknar ihop de undantag i bränsleskatt och moms som flygsektorn får så är det ungefär 40 miljarder euro, säger hon till Svenska Dagbladet.