Enligt dagens parkeringsnormer måste ett visst antal parkeringsplatser byggas i samband med nyproduktioner. Dessa normer är ett arv från en svunnen tid då antalet bilinnehavare förväntades att ständigt öka och leder i dag på många platser till ett överutbud av parkeringar som inte motsvarar efterfrågan, enligt den nya rapporten ”Framtiden för parkering och nya bostäder”.
– Vi behöver titta på de ålderdomliga parkeringsnormerna som vi har i dag. I dag finns mer parkeringsyta än bostadsyta i Sverige, det säger en del, säger Oskar Öholm, VD för Fastighetsägarna Stockholm.
Enligt rapporten skulle upp till 20 procent fler bostäder kunna byggas i Stockholm till en längre kostnad om kravet på antal parkeringsplatser halveras. I Göteborg skulle åtta procent fler bostäder kunna byggas.
– Vi ser tydligt att de parkeringskrav som finns i dag ökar kostnaden för nyproduktion, rapporten visar att det handlar om så mycket som 15 procent. Om kravet halverades skulle man kunna komma ner i kostnader och bygga fler bostäder, säger Oskar Öholm.
Påverkar klimatet
Enligt rapporten påverkar dagens krav även klimatet, exempelvis genom att öka koldioxidutsläppen med hela 50 procent i byggprocessen.
– En halvering av kravet på parkeringsplatser skulle dels minska behovet av betong till underjordiska garage, vilket får en effekt på växthuseffekten. Dels så skulle det bidrar till en bättre utomhusmiljö med natur, lekplatser och så vidare, istället för parkering, säger Johanna Sandahl, Naturskyddsföreningens ordförande.
Hur ska man minska behovet av att ha bil?
– Det finns i dag många områden med för många parkeringsplatser, men sedan kan det vara så att de inte används på ett klokt sätt. Det finns också flera åtgärder som minskar behovet av en bil. Bilpooler minskar behovet med 80 procent, en närhet till kollektivtrafik och service minskar behovet och så vidare. En grundfråga är att i dag så betalar alla för parkeringsplatserna, antingen genom skatten eller hyran, även om man inte har en bil.