Hoppa till innehållet

Inrikes

Ny kampanj ska minska prylsvinn: ”Inte gjorda för att användas”

”Att prylar köps men inte används så mycket är ett året-runt-problem som är bestående, men under julhandeln blir det tydligt när det år efter år slår rekord”, säger Axel Hellström.
”Att prylar köps men inte används så mycket är ett året-runt-problem som är bestående, men under julhandeln blir det tydligt när det år efter år slår rekord”, säger Axel Hellström. Bild: Bild: Fredrik Sandberg/TT

ETC nyhetsmagasin

Genom en ny kampanj som vill göra det enklare att dela med sig av saker och samtidigt höja kvalitetskraven ska prylsvinnet minska. ”Generellt har vi en konsumtion i västvärlden som drivs av låga priser och stora volymer, en slit-och-slängkultur”, säger initiativtagaren Ola Degerfors, på delningstjänsten Hygglo.

Julhandeln väntas återigen slå rekord när svenskarna beräknas handla för totalt 79,7 miljarder kronor i december, enligt Svensk Handels utredningsinstitut. Men många av julklapparna eller prylarna som köps på mellandagsrean blir liggande och samlar damm, eller går sönder på kort tid.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på ETC nyhetsmagasin!
Om du redan är det loggar du in här .

Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar från ETC Nyhetsmagasin en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Teckna en årsprenumeration på ETC nyhetsmagasin.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser