Welcome! är en social app som ska hjälpa nyanlända att navigera i det svenska samhället och koppla ihop dem med lokalinvånare. Appen, som släpps idag, har flera funktioner. Dels kan nyanlända lägga upp frågor som lokalbefolkning i sin tur svarar på, därutöver finns en funktion som gör att lokalinvånare har möjlighet att lägga upp aktiviteter som flyktingar kan delta i.
– Det kan vara frågor som ”var finns närmsta apotek?”, så man får helt enkelt hjälp att navigera i det nya samhället. Och vill exempelvis en fotbollstränare för ett P15-lag bjuda in folk till träning går det att göra genom aktivitetsfunktionen. Eller om någon har en biobiljett över kan denne bjuda in en person att följa med. Vi vill göra det enkelt för lokalinvånare och flyktingar att komma i kontakt med varandra, säger grundaren och huvuddesignern Tobias Rosman.
Får stöd från Telenor
Därtill finns det en chattfunktion, med en inbyggd automatisk översättare. Idén till appen fick grundarna efter att känt en frustration över att det finns så många i samhället som vill hjälpa till, men inte vet hur de ska gå till väga. Samtidigt reflekterade de över det faktum att en majoritet av de flyktingar som kommer till Sverige har smarta telefoner.
– Det är många som är trötta på att bara skänka pengar, kläder eller andra saker utan att faktiskt få träffa nyanlända öga mot öga. Och vi insåg att det går att utnyttja det faktum att så många har smarta telefoner, och använda det till att koppla ihop folk med varandra, säger Tobias Rosman.
Welcome! har redan fått indirekt stöd från mobiloperatören Telenor. De har nämligen valt att vitlista appen, vilket innebär att alla abonnenter kan använda den utan att behöva betala för datatrafiken. Men för att kunna vidareutveckla Welcome! behöver teamet mer pengar, därför kommer de nu att öppna upp en Kickstarterkampanj och försöka gräsrotsfinansiera utvecklingen.
– Jag vill verkligen uppmuntra folk att faktiskt använda den här appen och tänka till vad de själva kan bidra med, säger Tobias Rosman.