LO svänger och säger ja till las-uppgörelsen, som man sa nej till för drygt ett år sedan. Beslutet togs på ett extrainsatt styrelsemöte sent under tisdagskvällen och innebär i praktiken en rekommendation till LO:s representantskap att säga ja till det nya huvudavtalet med de andra parterna Svenskt näringsliv och tjänstemannafacken PTK.
Men LO är splittrat. Av de 14 förbunden som ingår i landsorganisationen säger arbetarfacken Seko, Byggnads, Transport och Fastighetsanställdas förbund fortsatt nej till uppgörelsen.
En majoritet av LO-förbunden ska enligt uppgifter till TT ha svängt efter att man fått igenom krav om bättre stöd för arbetare som blir uppsagda på grund av arbetsbrist, något man har förhandlat om under hösten.
– Min förhoppning är att den svenska modellen med starka parter ska kunna fortsätta att leverera, säger LO:s ordförande Susanna Gideonsson vid en pressträff under onsdagsmorgonen.
”Försämringar i arbetsrätten”
Men Byggnads ordförande Johan Lindholm, som motsätter sig beslutet, skriver i ett inlägg på Facebook: ”LO-styrelsen fattade igår beslut om att LO ska ansluta sig till det nya huvudavtalet. Det kommer innebära försämringar i arbetsrätten. Byggnads har hela tiden sagt nej till en överenskommelse som försämrar las. Vi menar att den minskar tryggheten för oss byggnadsarbetare och ökar arbetsgivarnas makt. Därför har vi sagt nej till beslutet”.
På en fråga från P4 Västerbotten om vad hon säger om uppluckringen av anställningstryggheten i den nya las-uppgörelsen säger Susanna Gideonsson:
– Det är en förstärkning av anställningstryggheten när det gäller visstidsanställning och hyvling, det är en uppluckring på en person när det gäller hur många arbetsgivarna får undanta. Det är så det ser ut, det är bara att gå in och läsa.
”Man ger bort mycket trygghet”
I ett mejl till Dagens ETC skriver Transports samhällspolitiske chef Magnus Falk:
”Transport tycker inte att las-uppgörelsen är bra alls. Man ger bort väldigt mycket trygghet i anställningen mot någon form av trygghet vid arbetslöshet. Man riskerar att förlora sin anställning på mer eller mindre godtyckliga grunder och processmöjligheterna vid ogiltigförklaring försvåras och försämras. Transport är därför inte beredda att ansluta sig till ett huvudavtal i nuläget”.
På frågan om vad splittringen kommer att göra med LO-samarbetet svarar han:
”Vad som händer med LO, får du nog fråga LO om”.