Inrikes.

2020-05-25 11:35
Puffetikett
Dagens ETC

Lärare ser negativa effekter av distansundervisning – väcker oro inför hösten

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

[title="Hur skulle det gå för dig om distansundervisningen fortsätter i höst?”]

Vi frågade tre elever i årskurs två på estetiska programmet, Sankt Botvids gymnasium i Botkyrka.

Lovisa Wengerzink

– Det skulle vara extremt segt. Man missar ganska mycket när det är distansundervisning. Det är också svårare att hålla motivationen uppe. Det är ju närmare till sängen och frestande att lägga sig och kolla på film istället för att plugga. Det blir ensamt och tråkigt, som ett sommarlov fast man inte är ledig.

Savva Lyalin

– För mig var det en smäll det här med distans. Jag har kommit efter jättemycket på kort tid. När jag är hemma säger mitt undermedvetna att jag är ledig, det är svårt att koncentrera sig. Ett tag trodde jag att jag skulle bli tvungen att hoppa av. Nu har jag kommit igång lite mer och tror att det kan gå. Men det blir jobbigt om det fortsätter.

Marie Asplund

– Det vore jättetråkigt om det fortsätter i höst. Jag saknar verkligen att gå till skolan. Eftersom jag går en fysisk linje, nycirkus, går jag miste om kanske hälften av undervisningen. Akrobatik går inte att ersätta med distans. Det andra funkar helt okej, men det är svårt att ha rättvisa prov. Ingen vet ju om någon fuskar.

Hinner inte genomföra kursplanen

Lärarnas Riksförbund har frågat ett representativt urval av 1 970 medlemmar om hur undervisningen påverkats av pandemin. 1 018 svarade (52 procent).

Undersökningen visar bland annat att:

4 av 10 lärare har inte kunnat genomföra undervisningen som planerat.

Nästan 30 procent av det centrala innehållet i kurs- eller ämnesplaner har inte hunnits med.

3 av 4 lärare anser att pandemin kommer att ha en negativ påverkan på elevernas kunskapsutveckling.

Mest drabbade är elever i behov av särskilt stöd.

Distans- och fjärrundervisning

Undervisning i gymnasieskolan ska sedan 18 mars ske på distans av smittskyddsskäl. Undantag får göras vid vissa tillfällen för enstaka elever eller små elevgrupper. Folkhälsomyndigheten har utlovat besked i slutet av maj för vad som ska hända efter sommarlovet.

Regeringen har avsatt 120 miljoner för fler lovskolor som en åtgärd mot förlorade kunskaper under pandemin.

Distansundervisning är vanligtvis inte tillåten när en skola är öppen. Detta är nu tillfälligt ändrat även för grundskolor. Skolan har dock ingen skyldighet att erbjuda distansundervisning för frånvarande elever. Lärare med milda sjukdomssymtom får undervisa hemifrån.

Fjärrundervisning innebär att elever och lärare befinner sig i skollokaler men på olika geografiska platser. Ett regeringsförslag ligger nu på riksdagens bord som innebär att fjärrundervisning blir tillåtet om det inte finns en legitimerad lärare att tillgå eller om elevantalet i ett ämne är litet. I dag är detta mer begränsat.

Regeringen föreslår också att distansundervisning blir permanent tillåtet för elever som inte kan delta i den vanliga undervisningen av dokumenterade medicinska, psykiska eller sociala skäl. I gymnasieskolan kan detta även gälla elever med andra särskilda skäl. 

Skolverket har tagit fram ett stödmaterial för att hjälpa skolan och lärarna att hantera den nya situationen. Stödmaterialet har kritiserats av lärarfacken för att vara otillräckligt.