Inrikes
Kritikstorm när influencers marknadsför begravningsbyrå med avlidna släktingar
Dagens ETC.
På Instagram beskrev influencern och journalisten Ann Söderlund inte bara sin egen sorg, utan även sina kusiners. Skådespelerskan Malin Berghagen valde också ett intimt grepp när hon postade bilder på sin avlidne granne och beskrev hans kärlek till trädgårdsarbete. Problemet? Inläggen är betalda annonser där de döda blivit reklampelare för en begravningsbyrå.
– Det första ordet som kom till mig var osmakligt, säger prästen och konstnären Kent Wisti.
Ann Söderlund fick nyss veta att hennes farbror gått bort, och delade under tisdagen sorgebeskedet genom ett betalt samarbete med begravningsbyrån Ignis på Instagram. I en tillhörande story satt en leende Ann Söderlund och beskrev de många frågetecknen efter sin mammas bortgång, däribland vem som “hämtar liket från bårhuset”. Storyn avslutades med en uppmaning om att boka tid hos Ignis. Skådespelerskan Malin Berghagen anslöt sig till samma kampanj och delade bilder på sin döda granne i ett sponsrat inlägg. Delningarna har lett till starka reaktioner på sociala medier där “smaklöst”, “sjukt” och “lågt” är återkommande adjektiv.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.