– Det kommer bli väldigt stora förändringar inom transportsektorn, framför allt när det gäller elektrifieringen av personbilar, och då behöver man en annan beskattning än på drivmedel i framtiden, säger Cecilia Hult, från IVL Svenska Miljöinstitutet, som är en av forskarna bakom rapporten.
Rättvisa mellan stad och land
”Drömscenario” kallar en företrädare för Bensinupproret det för på Facebook och menar att det är en lösning där landsbygden för en gång skull inte blir bestraffade.
Men alla är inte lika positiva till det nya förslaget på vägskatter. Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén, MP, skriver på Twitter att det vore ett smart sätt att styra trafikmängden i Stockholms innerstad men att han tycker att det är oansvarigt att föreslå sänkt pris på bensin och diesel på landsbygden.
Partikollegan Emma Berginger, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet, håller med om att det är fel att det inte ska kosta någonting att köra med en bensindriven bil.
– Miljöpartiet kommer aldrig verka för att det ska vara dyrare att köra omkring med en ren elbil än en bil som går på bensin eller diesel, säger hon.
Men överlag är hon positiv till att man tittar på en kilometerskatt om man ser till att den utreds ordentligt innan och sedan fasas in långsamt så att den inte motverkar övergången från fossildrivna fordon till elbilar. Hon tycker också att det är bra med en åtgärd som gör att det blir mer rättvist mellan stad och landsbygd.
För att få med svårflörtade stockholmare och andra storstadsbor som klagar på att de kommer att behöva betala mer i vägskatt än de i övriga landet tycker Cecilia Hult att man ska visa på fördelarna.
– Det är mest effektivt med en kombination av piska och morot. I storstäderna kan det handla om att det samtidigt ska bli bättre kollektivtrafik och cykelbanor, säger hon.
”Rimligt att elbilar betalar”
Vänsterpartisten Jens Holm, som är riksdagsledamot och ordförande i trafikutskottet, är också inne på att den modell forskarna nu föreslår gör att beskattningen blir mer rättvis över hela landet.
– I dag har vi en bränslebeskattning och den slår likadant över hela landet, oavsett om du bor i staden och har tillgång till bra kollektivtrafik, eller om du bor på landsbygden och inte har så många andra alternativ till bilen, säger han.
Även Jens Holm vill se att en sådan skatt införs så att den inte stör övergången till eldrivna bilar.
– Vi kommer att köra mer med elfordon i framtiden och de har ju väldigt stora fördelar i att de inte har några utsläpp men men vi har fortfarande problematiken med trängsel och att det rivs upp partiklar från vägbanan. Så det är rimligt att även de fordonen får betala någonting. Men man kan tänka sig att man har en mycket lägre skatt för elfordonen, säger han.
Cecilia Hult tror att det är viktigt att inleda processen tidigt trots att inte elektrifieringen av personbilar kommit så långt.
– Man ska inte införa en skatt som hindrar elektrifieringen men en av de viktiga saker som vi har sett i vårt forskningsprojekt är att om man tittar på hur lång tid det tar att få in den här typen av skatteregler, med statliga utredningar och lagrådsremisser, så tar det sannolikt mellan sju och tolv år att införa en ny skatt. Vi tror att det är viktigt att vara ute i god tid. Det gäller att vara förberedd så att man inte blir tagen på sängen när elbilarna väl utgör 50 procent, säger Cecilia Hult.
Integriteskränkande?
En annan farhåga har handlat om integritet. För att genomföra förslaget skulle bilarna behöva ha en ha en gps där det registreras var de är så att de kan beskattas rätt.
– Om man tittar på hur olika lösningar ser ut internationellt så finns det sätt som gör att det inte är någon stat som loggar din position. Exempelvis kan man ha förbetalda kort i sin bil där det dras pengar anonymt och en smart dosa i bilen räknar ut hur mycket det kostar. Men det krävs mer utredningar för att avgöra vad som är juridiskt möjligt i Sverige, säger Cecilia Hult.
ENKÄT: Vad tycker du om en ny vägskatt som är dyrast för de i stan och gratis för de på landet?
Göran Nilsson, 76, och Berit Nilsson, 70
Penaionärer, Örsundsbro
Göran: Jag tycker att det är bra. Jag har själv börjat ställa bilen och ta pendeln. Det är så bra kommunikationer här i staden.
Berit: Det är bra för att det känns som det blir mer jämlikt. De har ett helt annat behov av bil på landsbygden.
Mika Rylander, 56
Bil- och fastighetstekniker, Haninge
– Jag är tveksam i dagsläget. Vi är redan tillräckligt beskattade i Stockholm. Många som har bil i dag har barn och behöver bilen. Jag har haft det livspusslet själv.
Therese Redman, 48
Undersköterska, Hägersten
– Jag är inte så haj på det här men om jag ska betala mer skatt vill jag hellre att den går till skola och sjukvård. Där behövs det pengar.
Robin Hjelm, 27
Snickare, Mariefred
– Jag tycker att det är jättebra. Det är svårt att åka kommunalt på landsbygden. Här i stan finns det så många andra alternativ till bilen.