I dag, den 13 mars, är det källkritikens dag. Om du inte känner igen det beror det antagligen på att det är första gången den går av stapeln. Det är gratistidningen Metro och dess sida Viralgranskaren som utsett dagen till just en dag för källkritik.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Vi tyckte inte att det räckte med första april, skämtar Åsa Larsson, redaktör för Viralgranskaren.
Viralgranskaren fyller tre år den 13 mars och har under sina år avslöjat otaliga fejkade historier som valsar runt på sociala medier.
– Vi försöker peppa folk på att bli bättre på källkritik och börja viralgranska själva. Vi vill att vi ska bli överflödiga – men det verkar inte ha hänt än.
Lilla Viralgranskaren
En del av att uppmärksamma källkritik den 13 mars är at Viralgranskaren släpper ett skolmaterial kallat Lilla viralgranskaren.
– Det finns ett stort intresse för att lära sig hur man gör viralgranskning. Det finns en känsla av att det här är viktigt, många säger ofta just att det är så viktigt, men man vet inte riktigt hur man ska ta sig an ämnet och var ska man börja? Speciellt lärare får höra att det här är viktigt att lära ut – men hur ska de ta sig an ämnet?
Lektionsplaner för lärare
Därför har Viralgranskaren tillsammans med Nätsmarta, ett projekt inom skolan i Sandviken, tagit fram konkreta lektioner som lärare kan ha som inspiration. Materialet består av bland annat filmer som kan visas och paket med frågor eller övningar anpassade efter olika åldrar.
– Sen kommer vi ha massor av föreläsningar på Källkritikens dag som kommer livesändas och sen läggas upp på internet för att man ska kunna använda sig av dem i framtiden.
Att fokus nu läggs på att träna barn i källkritik är för att den kunskapen måste komma in tidigt i barns utveckling, menar Åsa Larsson.
– Vi tror att många barn som är i tonåren känner att de kan det här. Men när man testar dem lite så kan de faktiskt inte tillräckligt. De har inte vana av att träffa på bluffmakare och propaganda. Dessutom vill ju ingen erkänna att de är dåliga på internet.