Inrikes.

2021-09-14 12:00
  • Sajterna dingåva.nu och minnesgåva.se före och   efter att Dagens ETC uppmärksammat att stora insamlingsorganisationer som används i marknadsföringen utan tillåtelse.
    Sajterna dingåva.nu och minnesgåva.se före och efter att Dagens ETC uppmärksammat att stora insamlingsorganisationer som används i marknadsföringen utan tillåtelse.
  • Charlotte Rydh, generalsekreterare för Giva Sverige skulle inte klassificera Yourgift som en tydligt transparent organisation.
    Charlotte Rydh, generalsekreterare för Giva Sverige skulle inte klassificera Yourgift som en tydligt transparent organisation.
Puffetikett
Dagens ETC

Insamlingsföretaget anklagas för att snylta på välgörenhet

Företaget Yourgift har som ­affärsidé att samla in pengar till idrottsorganisationer och välgörenhet, via plattformarna Dingåva.nu och Minnes­gåva.se. Men en del av pengarna hamnar i den egna fickan. Flera stora insamlingsorganisationer som används i marknadsföringen utan att ha blivit tillfrågade rasar nu mot Yourgift.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Prenumerera digitalt

Från

39 kr

Beställ här!

Beställ senast 26 september så får du en hel månad för bara 39 kronor. Avsluta när du vill.

Prenumerera på papper

Från

327 kr

Beställ här!

Få tidningen både på papper och digitalt. Betala per månad.

”100 miljoner till föreningslivet - ge din gåva nu!” Så marknadsför sig bolaget Yourgift. Bolaget driver två plattformar, Dingåva.nu och Minnesgåva.se, där privat­personer kan skänka pengar till föreningslivet och insamlingsorganisationer. 

Det är en stor marknad. Dingåva har enligt egen uppgift 45 000 föreningar och organisationer anslutna och enligt Yourgifts senaste årsredovisning beräknas den svenska marknaden för gåvor vara nio miljarder kronor. 

De skänkta pengarna går dock inte oavkortat till mottagarorganisationerna – bolaget behåller 15 procent för att täcka bankavgifter och administrativa kostnader. 

”Tråkigt och beklagligt”

Samtidigt figurerar flera stora insamlingsorganisationer på sajterna utan att ha blivit till­frågade. En av dem är SOS ­Barnbyar, som menar att bo­laget snyltar på deras goda rykte.

– Vi tycker att det är oförsvarbart att man använder vårt varumärke under falsk flagg och utan tillåtelse, säger Malin Thiel, insamlingschef på SOS Barnbyar.

Det var i våras som hon första gången upptäckte att Yourgift använde deras namn. På sajten fanns varken namn på kontaktpersoner eller något telefonnummer, så Malin Thiel skrev i kontaktformuläret och bad att SOS Barnbyars namn och logga skulle tas bort.

– Jag fick inget konkret svar, men när jag kollade var vi inte synliga på samma sätt längre. Men nu är vi tydligen tillbaks, säger hon.

Om SOS Barnbyars namn inte tas bort säger hon att det kan bli aktuellt med rättsliga åtgärder mot Yourgift. 

– Det handlar ju om tilliten till branschen som helhet. Det känns tråkigt och beklagligt, för att uttrycka sig milt. Det kanske har funnits ett välmenande uppsåt i att sätta upp den här sidan, men då hade man gjort klokare i att kontakta oss och haft en dialog, säger hon.

”I praktiken en mellanhand”

Giva Sverige, som är insamlingsorganisationernas branschorganisation, har ögonen på bolaget. Flera av medlemmarna har gjort generalsekreteraren Charlotte Rydh uppmärksam på Yourgift under sommaren. 

Hon menar att det finns flera saker i bolagets sätt att formu­lera sig som väcker frågor. 

– De uttrycker att det är ett startupbolag som söker investerare, sedan pratar de om sig själva som en stiftelse som ska samla in pengar, fast i praktiken beskriver de sig som en mellan­hand som förmedlar pengar vidare. Det är inte logiskt, säger hon.

Charlotte Rydh har inte själv haft kontakt med personerna bakom bolaget, men utifrån det hon kan läsa sig till via deras sajter så skulle Giva Sverige inte klassificera Yourgift som en tydligt transparent och öppen organisation.

– Även om de är öppna med vilka avgifter de tar, så är det ­relevant hur mycket pengar de tar in och hur mycket de förmedlar vidare, säger hon.

Juristen kallades in

Även Cancerfonden har ofri­villigt kopplats ihop med Dingåva. I början av året uppmärksammade Cancerfondens givarservice att ett antal mindre gåvor kommit in från Dingåva. När man kollade upp bolagets sajter visade det sig att de skyltade med Cancerfondens namn utan tillåtelse.

– Vår jurist kontaktade ­aktören och gjorde väldigt klart att det är att betrakta som varumärkesintrång. Min uppfattning är att budskapet har gått fram väldigt tydligt, säger Johan Bergström, chef för insamling och engagemang på Cancerfonden.

Johan Bergström tycker att det är bra att bolagets agerande granskas.

– Hela insamlingsbranschen har ett renommé, och det snyltar man på. Det kan jag konstatera, men jag ger mig inte in i någon bedömning av detta, säger Johan Bergström.

– Vill man vara med och bidra till cancerforskning ser vi hellre att man ger direkt till Cancerfonden, säger han.

”Definitivt en hög avgift”

Cancerfondens namn, dock utan logotyp, ligger kvar mitt i blickfånget på Dingåvas sajt fram tills början av september. Den tas bort först när Dagens ETC börjar ställa frågor till de ansvariga bakom sajten. Då plockas också de stora insamlingsorganisationerna Rädda barnen, Hjärt-Lungfonden och SOS Barnbyar bort. 

Charlotte Rydh säger att det i dag är relativt vanligt med mellanhänder. Ett av de mer kända företagen är Facebook, där man kan samla in pengar till vängörande ändamål när man fyller år. Facebook förmedlar sedan pengarna vidare till rätt organisation. Just Facebook tar ingenting betalt för sin tjänst, enligt Charlotte Rydh, jämfört med Yourgift som tar totalt 15 procent av gåvan.

– Det är definitivt en hög avgift. Därmed inte sagt att de faktiskt har de kostnaderna, säger hon.

Yourgifts delägare: ”Smutskastar oss”

– De tar ju sina 30 procent och det är klart att de vill behålla de pengarna till sin administration kan jag tänka mig. Det är en stor business för dem. Vi pratar miljarder. Det är klart att de reagerar och försöker tipsa media. Försöker att få stopp på allting som kan hota de intäkterna, säger Michael Ländin.

Han är delägare och ord­förande för Yourgift och insamlingsstiftelsen Dingåva. Han säger att systemet bygger på att föreningarna själva eller givare gör en registrering på sajten.

SOS Barnbyar försvann när de bad om det i våras, men nu är de tillbaka på er sajt. Hur kommer det sig?

– Det är i så fall om någon har lagt till dem igen och sedan möjligen skänkt pengar. Vi får väl ha någon typ av spärr, säger Michael Ländin.

Både SOS Barnbyar och Cancerfonden har 90-konton, vilket innebär att de bevakas av Svensk insamlingskontroll och att minst 75 procent av intäkterna måste gå till ändamålet. Yourgift skriver på sin sajt att man tar ut 15 procent för varje gåva, innan pengarna alltså går vidare till organisationerna. Det ska täcka bank­avgifter och administrativa kostnader, exempelvis utskrift av minnesblad och porto.

Men när Dagens ETC frågar säger Michael Ländin att det inte stämmer. Enligt honom tar bolaget ut sju procent i administrativa avgifter, plus ersättning för den faktiska bank­avgiften, som varierar beroende på hur en givare betalar.

Efter vårt samtal tas uppgiften om 15 procent bort från sajten.

Varför ska man gå via er och inte skänka direkt till organisationerna.

– Man kan göra det digitalt, organisationerna kan få in pengarna digitalt. 

Borde ni inte ta kontakt med föreningarna innan de läggs till?

– Vi har det systemet att man lägger till sig som förening. När vi gör utbetalningar går det till föreningens offi­ciella konto.

Kunde ni ha varit tydligare på något vis?

– Vi har försökt vara så tydliga vi kan. Vi är en relativt liten verksamhet. Vi har startat utifrån en idé om att hjälpa småföreningar och satsat omkring 300 000 av egna pengar och lånat 200 000 för att bygga det här systemet. Man jobbar som en gris för att man tror att någon­ting kommer att bli bra och försökt göra ett system som fungerar över hela världen. Och så är det folk som smutskastar oss. Men vi jobbar vidare. Jag tror ändå att det här är bra för småföreningarna. Men jag ska plocka bort Cancerfonden och SOS Barnbyar.

Yourgift

Yourgift AB:s ledning består av ordförande Michael Ländin, hans sambo och en extern vd. Förra året redovisade bolaget personalkostnader för ­sammanlagt 21 000 kronor.

Tillsammans med sin sambo äger Michael Ländin också FL-net, ett bolag som äger Yourgift till 80 procent och som säljer reklam på internet. 

Michael Ländin är också ersättare för Socialdemokraterna i riksdagen och ordförande i äldrenämnden i Kalmar.

Fram tills förra året hette bolaget Topplott AB och hade som affärsidé att erbjuda en digital plattform för idrottsföreningar att sälja digitala lotter. När bolaget för två år sedan sökte investerare bedömde man att det fanns en marknad värd sex miljarder svenska kronor och man planerade att slå ut Bingolotto och Postkodlotteriet. 

2020 bytte bolaget dock namn till Yourgift AB och inriktningen skiftade till att istället skapa två digitala plattformer för gåvor: Dingåva.nu och Minnesgåva.se. 

I årsredovisningen, som lämnades in i somras, skriver ledningen att fokus nu kommer att vara ”branding” av de två sajterna och att den svenska marknaden beräknas vara på cirka nio miljarder kronor. 

Bokslutet för det första året landande dock på det något mer blygsamma 50 000 kronor i nettoomsättning. 

Kopplat till bolaget finns också stiftelsen Dingåva, som startades i slutet av förra året. Det går att skänka pengar till stiftelsen via bolagets platt­formar på nätet och de pengar som kommer in går enligt Michael Ländin till två ideella organisationer som Yourgift samarbetar med.