I Huddinge kommun, söder om Stockholm, planerar tjänstemännen för att fortsätta med distansundervisning för gymnasieeleverna även efter coronakrisen. Det rapporterade Sveriges Radio P4 tidigare i veckan.
Patrik Forshage, gymnasie- och arbetsmarknadsdirektör i Huddinge kommun, tror inte att man kommer att gå tillbaka till det traditionella sättet att undervisa efter coronakrisen. Detta för att distansundervisningen har fungerat långt över förväntan, menar han.
– Det har gått väldigt snabbt att ställa om och göra om utbildningen till att vara helt digital. Det har varit en stor omställning och sådant innebär ofta problem och svårigheter. Samtidigt har det varit mindre problem än vad man hade kunnat befara. Den digitala distansundervisningen har gett många positiva effekter som vi inte hade erfarenhet av tidigare, säger han till tidningen Skolvärlden.
Elisabet Engberg, speciallärare på Sjödalsgymnasiet i Huddinge och lokalombud för Lärarnas Riksförbund, är tveksam till gymnasiedirektörens uttalande. Till Skolvärlden säger hon att elever i behov av särskilt stöd riskerar att missgynnas av distansundervisningen.
”En utveckling att se upp med”
Åse Hansson, docent i pedagogik vid Göteborgs universitet, är inne på samma linje.
– Det finns en risk att fler huvudmän slår in på den här linjen, nu när infrastrukturen för distansundervisning finns på plats, eftersom man kan göra kortsiktiga vinster. I USA är det här med hemundervisning redan en jätteindustri, men det kan slå hårt mot de elever som kommer från socioekonomiskt svaga hem eller av andra skäl behöver extra stöd i undervisningen. Därför är det här en utveckling vi behöver se upp med, säger hon.