Europaparlamentsvalet blir en tuff match för Feministiskt initiativ, tror statsvetaren Magnus Blomgren. De stora partierna kommer att använda valet för att prata nationell politik. Sverigedemokraterna och Piratpartiet kommer att stjäla medieuppmärksamhet.
2009 var Gudrun Schyman Feministiskt initiativs kandidat till Europaparlamentsvalet. Trots det lyckades partiet bara få 2,2 procent av rösterna och hamnade därmed en bra bit under fyraprocents-spärren. Inget tyder på att det blir ett lättare val i år. Tvärtom, tror Magnus Blomgren som är statsvetare på Umeå universitet och forskar om Europaparlamentsval.
– Med stor sannolikhet blir EU-parlamentsvalet ett förval till riksdagsvalet i september. Det innebär att de etablerade partierna kommer att använda det för att lansera sin nationella politik. Därmed blir det svårare för småpartier att tränga igenom med sina frågor, säger han.
Flera mindre partier kommer att tävla om medieuppmärksamheten i valkampanjen och Feministiskt initiativ tvingas konkurrera med både Sverigedemokraterna och Piratpartiet.
– Sverigedemokraterna sitter inte i EU-parlamentet och jag gissar att de kommer att få ganska stort utrymme i media. Media kommer också att fråga sig vad som hänt med Piratpartiet som i stort sett varit osynliga sedan EU-parlamentsvalet 2009. Det blir en stor strid om vilket parti som ska lyftas fram som nykomlingar.
Eftersom Feministisk initiativ driver en helt ideell valkampanj måste partiet se till att utnyttja media maximalt. Framgången hänger på att lyckas skapa tillräcklig uppmärksamhet kring en eller flera frågor. Då kan partiet ha en chans, tror Magnus Blomgren.
– Det kommer att ställas oerhört höga krav på en effektiv kampanj. Ekonomiska resurser är inte allt men självklart väldigt viktigt. Fi måste tänka igenom hur man ska lyckas utan pengar.