Inrikes.

2018-05-31 00:12
Bild: Lars Pehrson/SvD/TT

Glädjebetyg – ett utbrett problem på friskolorna

Internationella Engelska skolan går i bräschen för de så kallade glädjebetygen. Cirka två tredjedelar av skolans bättre resultat beror på generös betygssättning, enligt rapporten.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på !
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Tidigare i år släppte Skolverket en studie som visade att elever från friskolor klarar sig sämre i högskolan än elever som gått ut med sämre betyg i den kommunala gymnasieskolan. Nu har Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet undersökt hur mycket betygssättningen kan skilja sig.

I studien där han har jämfört betyg i alla ämnen med kunskapsnivån enligt de nationella proven kommer han fram till att friskolorna sätter högre betyg än de kommunala.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Generösare friskolor

– Mina huvudslutsatser är att betygssättningen i alla ämnen verkar vara generösare för alla olika friskolegrupper, jämfört med kommunala skolor som har motsvarande resultat på de nationella proven när de finns, säger Jonas Vlachos till Aftonbladet.

Studien delar in friskolorna i fyra grupper, Academedia, Kunskapsskolan, Internationella Engelska skolan och övriga. För tre av de fyra grupperna finner Vlachos att de bättre resultaten jämfört med de kommunala skolorna går att härleda till att de är mer generösa med sin betygsättning. Två huvudmän i synnerhet står ut – Engelska skolan och Kunskapsskolan.

Engelska skolan i topp

I topp när det gäller att sätta så kallade glädjebetyg är Engelska skolan. Cirka två tredjedelar av deras betygs­övertag går att tillskriva glädje­betygen, enligt rapporten.

Engelska skolan har bemött rapporten på sin webbplats, där de själva menar att deras skola snarare är hårdare i sin betygssättning än de kommunala.

”IES vill vara försiktiga med den vetenskapliga metod som tillämpas i studien av Jonas Vlachos och den kräver ytterligare granskning”, skriver Jonathan Howell, medieansvarig på skolan.