Inrikes.

2018-03-06 09:16
”Att ha de mest klimateffektiva flygplanen och tanka dem med rätt saker. Det är de två stora sakerna vi kan göra”, säger Anna Soltorp, hållbarhetschef på BRA.  Bild: Fredrik Sandberg/TT
”Att ha de mest klimateffektiva flygplanen och tanka dem med rätt saker. Det är de två stora sakerna vi kan göra”, säger Anna Soltorp, hållbarhetschef på BRA.

Flygbolagen: ”Ser fram emot ökat engagemang”

SAS, BRA och Norwegian har alla ambitionen att minska sin klimatpåverkan genom att byta till modern teknik och tanka mindre fossilt. Men de saknar biobränsle för flyg och vill att det ska prioriteras.

Anna Soltorp, hållbarhetschef på BRA, pekar på två områden som kan göra stor skillnad för flygets klimatpåverkan.

– Att ha de mest klimateffektiva flygplanen och tanka dem med rätt saker. Det är de två stora sakerna vi kan göra. Sen har vi massa andra saker som kanske bidrar med ett par procent. Det är en kombination av att man flyger så rakt som möjligt, på rätt höjd, i rätt hastighet och inte behöver ligga och vänta över en flygplats, säger hon.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Planerar att byta ut plan

Anna Soltorp tillägger att de förra året bytte ut en stor del av sin flotta och planerar att byta ut ytterligare plan inom några år. Att byta bränsle från fossilt till biobränsle är mer problematiskt.

– Det finns bara produktion långt borta och inga starka incitament att börja tillverka biobränsle till flyget. Man tillverkar biodiesel till vägtrafiken istället för det anses vara effektivare. Ur vår synvinkel så har vi mycket längre tid innan vi kan ha elflygplan till exempel, så det vore ändå vettigt att vi får ta del av biobränslet, säger hon.

Hon uppskattar att byte av flygplan och tankning av biobränsle skulle kunna kapa deras klimatpåverkan med 70 procent.

En del av Norwegians bränsle är biobränsle från Oslos flygplats, enligt bolagets kommunikationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson, och planerar att helt ersätta sitt fossila bränsle när det grönare alternativet blir ”kommersiellt tillgängligt och hållbart”.

Saknar mål

Även SAS satsar kontinuerligt på att byta till bränslesnålare teknik, på att flyga med plan med få tomma platser och tanka mer biobränsle. Men precis som BRA så har de problem med att få tag på biobränsle. Bolagets hållbarhetschef Lars Andersen Resare saknar mål för hur stora utsläppen ska få vara inom flygbranschen och hoppas att debatten ökar intresset för flygets omställning.

– Är det så att vi faktiskt behöver transportslaget behöver produktionen av biobränslet accelerera. Jag ser fram emot ett ökat engagemang från det politiska systemet och även i praktiken.

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter