Hoppa till innehållet

Rapmusik

Så marknadsför gängen sitt våldskapital på sociala medier

Till innehåll
Bild: TT, Skärmdumpar Youtube, Shutterstock (montage)

Dagens ETC

När den 18-åriga mannen skjutits till döds i Fruängen i onsdags kväll dröjde det inte länge innan var och en kunde beskåda dådet på Tiktok och Youtube. Och det blir allt vanligare att videor på gängens skjutvåld sprids på internet – av gängen själva. Så marknadsför de sitt våldskapital.

– Man vill visa hemska saker för omvärlden, säger journalisten och författaren Emil Arvidson.

Ett skakigt klipp filmat med mobilkamera ur baksätet på en bil. En kropp på marken med grå mjukisbyxor och svart jacka. Sex skott avlossas. 

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela hösten

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln